Porsche 911 (992) Carrera 4S Exterieur

Bekijk 42 foto's
Door: BV 08-02-2019

Je hebt net zo veel gelijk als ongelijk als je zegt dat elke Porsche 911 hetzelfde is. Deze 992 is vanop afstand nauwelijks of niet van de vorige, de 991, te onderscheiden. Dat hoort zo. Tegelijk moet hij nieuw zijn. Anders. Dat levert de designers wellicht elke keer een hoop kopzorgen op. Verander niet genoeg en je klanten worden niet geprikkeld. Verander te veel, zoals in het verleden wel eens gebeurde, en je hebt een heuse rel aan je been.

Evenwichtsoefening

Het werk dat ditmaal werd verricht getuigd van een grote finesse. De wielbasis bleef gelijk en in lengte scheelt de koets amper 2 centimeters. In breedte scheelt het niets, maar de vooras werd wel in één klap meer dan 4cm breder. Dat verraadt dat er flink aan de proporties is getimmerd. De basis van de voorruit zit wat lager. De heupen worden wat meer geaccentueerd. En voortaan is er slechts één variant. De 4S heeft niet langer recht op extra brede bips. Hoewel het correcter is te stellen dat de louter achterwielaangedreven versie niet langer recht heeft op z’n smallere koets. Porsche maakte er cruciale ruimte mee vrij. Voor extra filters en een geavanceerde ophangingsgeometrie. De achterwielen zijn voortaan ook altijd één maat groter dan vooraan. 21 en 20 duim respectievelijk.

Het grootste verschil maakt de Elfer aan de achterzijde. Daar zit één ononderbroken LED-strip. De koffervleugel is groter dan ooit tevoren. Hij loopt nu tot aan de hoeken. In z’n uitgeklapte positie levert dat een groot zwart gat op in de achterzijde. De één vindt dat indrukwekkend, de ander lelijk, hebben we gemerkt.

Geef commentaar
comments by Disqus