Volkswagen T-Cross 1.0 Inleiding

Bekijk 25 foto's
Door: BV 15-03-2019

Volkswagen was dan wel één van de laatkomers in het SUV-segment (de Duitsers staan liever even aan de zijlijn te kijken hoe trends evolueren), het bedrijf maakt inmiddels vaart met de introductie van de opgehoogde koetswerkvorm. Met de introductie van deze T-Cross vervolledigt het bedrijf z’n aanbod. Dat bestaat nu uit een Touareg, Tiguan Allspace (met zeven plaatsen), Tiguan (vijf plaatsen), T-Roc en T-Cross. Bijna al die SUVs zijn nog maar pas uit het ei.

Deze T-Cross is de enige compleet nieuwe VW die we dit jaar te verwerken zullen krijgen. In september krijgen we op het Autosalon van Frankfurt weliswaar de achtste generatie van de Golf te zien en zullen de Duitsers hun eerste elektrische auto op het MEB-platform laten zien (de ID), maar geen van beiden geraakt voor het jaareinde bij de dealer.

Groeisegment

De T-Cross is weliswaar compact op vlak van afmetingen, maar groots in ambities. Het kleinste SUV-segment vertoont immers een grote dynamiek. De komende tien verdubbelt de verkoop in het segment, zo verwacht het merk. Het gaat hier minder om capaciteiten (zoek maar eens een model met vierwielaandrijving), maar vooral om uitstraling.

Gamma en prijs

Onder de kap van de T-Cross komen motoren die we al uit de jongste editie van de Polo kennen. Logisch, want daarmee heeft deze crossover z’n structuur gemeen. Het zijn éénliter driecilinder benzinemotoren. Goed voor 90 of 115pk, naar keuze. De eerste doet het met een vijfbak, de tweede naar keuze met een handbediende zesversnellingsbak of een DSG-automaat met zeven verzetten. Erg binnenkort volgt er ook nog een 1.6 TDI met 115pk (ook met vijfbak), die alleen interessant is wanneer je erg veel kilometers maalt en een 1.5 TSI viercilinder met 130pk voor wie nood heeft aan meer werkijver.

De prijs van de dieselversie is nog onbekend. Aan de kleine benzines hangen wel cijfertjes. Die heb je al (90pk) vanaf € 19.775, terwijl de voorlopig duurste versie net boven de psychologische grens van € 25.000 uitkomt. De door ons geteste versie (115pk) is er vanaf € 20.700 (handbak) of € 22.125, maar kost je met alle extra’s wellicht al eerder € 28.000. Slik.

Geef commentaar
comments by Disqus