Skoda Scala 1.0 TSI 115 Rijgedrag

Bekijk 30 foto's
Door: BV 18-04-2019

Gezien de tanende populariteit van dieselmotoren, kozen we een benzine voor deze test. Een 1-liter driecilinder met turbo in z’n versie met 115pk. Er is nog een zwakker broertje met 95pk, en je kan ook nog een 1,5l (met een extra cilinder) krijgen die meteen 150pk opwekt. Wie met een diesel rijdt is meer trekkracht gewend.

Toch is het met z’n 200Nm een gewillig motortje. En stil! Bij een stationair toerental hoor of voel je hem niet. En je moet al flink doortrekken wat weerbarstig gegrom op te wekken. Het pookje schakelt vlot en precies.

Voelt gesofisticeerder aan dan hij is

Omdat hij maar 1,2 ton weegt, gaat het best vlot. Z’n top ligt op 201km/u en hij rept zich naar 100 in minder dan 10 tellen. Niet dat hij daartoe aanzet - rustig ligt hem het best. Dan valt z’n milde neiging tot onderstuur minder op en z’n verfijnd afgestelde ophanging des te meer. 

We hadden er maar al te graag aan toegevoegd, dat hij ook erg zuinig was. Op papier is dat zo. Skoda heeft het over een gemiddelde van 5,0l/100km of 113g/CO2/km. Bij ons ging het kleine blokje met 7,3l/100km aan de haal - bijna de helft meer - en dat bij een gezapige rijstijl.


Geef commentaar
comments by Disqus