Jaguar XE P250 Inleiding

Bekijk 25 foto's
Door: BV 04-05-2019

Jaguar heeft, zo moet je concluderen, een haat-liefde verhouding met het segment van de compacte berline. Meer haat dan liefde trouwens. Ooit werd het hen opgedrongen door leenheer Ford, dat ze een Mondeo liet verkleden. Die X-Type was pakken beter dan z’n reputatie. De XE werd in 2015 met dezelfde beweegredenen gelanceerd - een beetje meer volume draaien. Dat beetje lukt beter dan het volume. We zetten ‘m hier bij Auto55 al eens op een lijst van auto’s die beter verdienden.

Inmiddels is die concurrent voor de BMW 3-Serie (zie hier voor een test van de nieuwe), Mercedes C-Klasse en Audi A4 alweer vier jaar oud. En dan dringt een opfrisbeurt zich op. Die omvat geen grote technische wijzigingen. Wel technologische verfijning. De motoren blijven ook gewoon. Daar werd de afgelopen tijd overigens al flink wat aan gesleuteld. De zescilinders zijn allemaal al verdwenen. Nu heb je onder de kap louter nog tweeliters die Jaguar Land-Rover zelf maakt (van het Ingenium-type). Als diesel zijn die 180 of 240pk sterk. Als benzine is dat 250 of 300pk.

Duurder geworden

Vier jaar geleden had je al een XE vanaf € 34.990. Tegenwoordig is dat al meteen € 42.890. Een pittig verschil dat evenwel niet geheel aan de inhaligheid van de Britten is toe te schrijven. Destijds moest je immers zelf met de transmissie roeren en kreeg je voor die prijs een diesel met 163pk. Tegenwoordig heeft elke versie een automaat. De benzineversie met 250pk, hier voorgereden, is er vanaf € 44.200 al moet je nog wel een vijftal flappen rekenen voor opties, wil je hem gelijkaardig uitdossen.

Dat de catalogusprijs wat de hoogte in ging, geldt natuurlijk ook voor z’n voornaamste concurrenten. Bovendien kunnen we je verklappen dat zo’n XE maar zelden voor de catalogusprijs verkocht wordt. Het is dus niet de onwil van Jaguar om z’n klanten met een aantrekkelijk pakket te bedanken, dat het matige succes van deze berline verklaart - dat schuilt vooral in z’n onvermogen om competitieve leasingtarieven voor te leggen. Het is niet meer zo frappant als weleer - maar een Jaguar devalueert nu eenmaal meer dan een BMW of Mercedes.

Geef commentaar
comments by Disqus