Renault Captur TCe 130 MY2020 Inleiding

Bekijk 38 foto's
Door: BV 25-03-2020

Toen Renault in 2013 voor de eerste keer een compacte SUV lanceerde, stond het segment nog in z’n kinderschoenen. Er werden toen nog meer conventionele auto’s met bescheiden afmetingen verkocht dan hoogpoters. Maar 2013 is inmiddels alweer een hele tijd geleden en de zaken veranderen. Anno 2020 is de SUV of crossover al net zo populair als een conventionele vijfdeurs. Hij speelde vooral de monovolume van het veld. Er is geen model te vinden dat dat beter deed dan deze Fransoos. De afgelopen zes jaar gingen er anderhalf miljoen stuks van over de toonbank. In gans Europa, België incluis, werd hij de koploper van z’n segment. Een straffe prestatie als je weet dat de Captur bij z’n lancering slechts één concurrent - de Nissan Juke - moest dulden, maar inmiddels 20 andere spelers moet passeren.

Zo succesvol dat hij sneller vervangen werd

Dat de verkoop nauwelijks of niet afkalfde, zullen we in de volgende rubriek opvoeren als excuus voor z’n wel erg herkenbare vormgeving. Dat Renault desondanks toch vaart maakte met de introductie van een opvolger, heeft met ambitie te maken. De Captur doet het zo goed dat de Fransen ‘m overal ter wereld in de catalogus willen en hij kon alleen overal competitief zijn door een nieuw platform te gebruiken. Hij gaat nu ook een carrière in onder meer China en Zuid-Korea tegemoet, overal met de Renault-ruit trots op de neus.

Nieuwe Renault Captur: het gamma

Het aanbod van Renault bestaat nog even uit conventionele verbrandingsmotoren. De plug-in-hybride - 160pk sterk - mocht debuteren op het Autosalon van Brussel. De dieselrijder, die nog voor amper één verkoop op acht instaat, heeft niet veel te kiezen. Die krijgt een 1,5l met 115pk voorgeschoteld. Later komt er nog een 95pk sterke diesel die iets toegankelijker zal zijn. De benzineklant heeft meer om over te tobben. Die kan kiezen uit drie compacte benzines met vermogens van 100, 130 of 155pk en een inhoud van 1,0 of 1,3l. Daarnaast zijn er vijf uitrustingsversies. Vier voor de particulier, die na instapversie Life kan opklimmen naar Zen, Intens of de extra stijlvolle Initiale Paris. De Corporate Edition is vooral op maat van de fleet-klant samengesteld en zweeft ergens tussen Zen en Intens in. De vanafprijs bedraagt 17.975 euro en de prijsvork voor de conventionele versies loopt tot 29.273 euro. Een prijsstijging want hij werd ook groter.

Geef commentaar
comments by Disqus