Mercedes EQE 350+ Veiligheid

Bekijk 32 foto's
Door: BV 18-04-2022

Voor een EuroNCAP crashtestresultaat van de EQE is het nog te vroeg. Maar laat al meteen duidelijk zijn: het model krijgt een topscore van vijf sterren. De EQS kreeg die immers ook al van het onafhankelijke veiligheidsinstituut. Dat is te danken aan z’n rigide structuur - eigenlijk is de grote batterij onder de vloer ook een veiligheidscel voor de inzittenden. Maar natuurlijk ook omdat de elektrische Mercedessen netjes de wenslijst van het instituut volgen op vlak van elektronische waakhonden. Dat wil zeggen dat er heel wat elektronische regelsystemen opzitten.

Extreem veel veiligheidssnufjes

Je wordt scheef bekeken als je in de autosector het nut van sommige van die systemen in vraag durft stellen. Laat me het er daarom op houden dat ze niet allemaal even aangenaam zijn om mee te werken. Mercedes maakt een punt van verfijning en vele van die elektronische hulpmiddelen, zoals de rijstrookassistent, zijn dan ook goed in vergelijking met die van de meeste andere merken. En toch betrap ik er mij op dat ik ze na verloop van tijd uitschakel. Een sop en kolen discussie die wat mij betreft ook uitvalt in het nadeel van het sop als het op semi-automatische rijfuncties aankomt. De EQE is ook op dat vlak een elektronisch wonder, maar je moet er nog altijd de hele tijd mee bezig zijn.

Geef commentaar
comments by Disqus