BMW 335i Cabrio Conclusie

BMW 335i Cabrio
Bekijk 21 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
In 2006 presenteerde BMW van de nieuwe 3-Reeks z'n dynamisch gelijnde tweedeursuitvoering. Die krijgt nu het gezelschap van de Cabrio die verkrijgbaar is met vier benzinemotoren en één dieselkrachtbron. In tegenstelling tot z'n voorganger, kiest BMW voor een metalen klapdak met drie sandwichpanelen. Een ingreep die om z'n complexiteit ongetwijfeld weegt op de vanaf-prijs van € 40.100. Hij is dan ook duurder dan de concurrenten met een canvas cabriodak van Audi en Saab en laat enkel de Mercedes CLK voorgaan.

Het interieur is net zo onberispelijk als dat van eender welke andere 3. BMW scoort punten met twee volwaardige en comfortabele zitplaatsen achteraan. Vooral in gesloten toestand, want in open toestand rijden is zonder windscherm geen pretje. Daarvoor is de luchtstroom over de voorruit te turbulent. De metalen dakconstructie lijkt door het cliënteel bijzonder gewild -leiden we af uit de zondvloed aan nieuwe CC-modellen- maar vereist belangrijke concessies. Zo is de toegankelijkheid van de kofferruimte met het dak in open positie ronduit slecht. De koets wordt vanzelfsprekend zwaarder, maar door het variabele gewicht wordt ook aan snedigheid ingeboet. Juist daarom vinden we dat een auto met sportieve aspiraties, als hij al dakloos moet wezen, een stoffen dak verdient.

De 3 Cabrio blijft prettig om rijden, dankzij een communicatieve stuurinrichting, prettige versnellingsbak en sportieve M-ophanging (optioneel). Maar een speelvogel is het niet meer. Daarvoor is hij wat te groot en te brutaal. Zelfs de briljante geblazen drieliter zescilinder benzinemotor (306pk, 400Nm) verandert daar niets aan. Die combineert nochtans een leuke brom en uitstekende prestaties (de sprint neemt slechts 6 tellen in beslag) aan een zeer redelijk verbruiksgemiddelde van 9,9l/100km.

Geef commentaar
comments by Disqus