BMW 335d Coupe Rijgedrag

BMW 335d Coupe
Bekijk 8 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
Het mooiste aan deze 335d Coupé is zijn motor en dat zowel in technisch opzicht - dubbele turbo - als - en daar gaat het tenslotte toch om - op de weg. De 3.0-liter is volledig uit aluminium gebouwd, wordt gevoed via common rail inspuittechniek (1600 bar) en maakt gebruik van piëzo-elektrische verstuivers. BMW past twee in serie gemonteerde turbo's toe: een kleine en een grote. De kleine levert al vanaf lage toerentallen druk en levert dan ook het meeste werk. De grotere turbo werkt slechts in de hogere regionen. Dat resulteert in schitterende cijfers: 286 pk en 580 Nm vanaf 1750 tr/min. De 335d Coupé rijdt dan ook zalig snel. Dat is misschien vooreerst een subjectief gevoel, maar een blik in de achteruitkijkspiegel bevestigt onze vermoedens. ‘Snel' gaat overigens over veel meer dan alleen maar motorprestaties. Het is het harmonische geheel van motor, schakelmechaniek, stuurinrichting, ophanging en niet te vergeten de remmen, wat maakt dat deze BMW zo verschrikkelijk verslavend werkt. De krachtbron reageert meer dan alert op de minste beweging van het gaspedaal. De dubbele turbo's laten zich nooit opmerken door brutale reacties of specifieke werkingszones. Hun werking is naadloos complementair en dat is ronduit zalig. Niet minder harmonisch is het samenspel tussen motor en automatische bak. We zijn best blij met de geboden manuele schakelmogelijkheid, maar ze zijn vrijwel overbodig door de schitterende kwaliteiten van de automaat. Enkel wanneer men een op een snel gereden bochtig parcours de motor rond een bepaald toerental wil blokkeren - vermijden dat de automaat een onverwacht schakelmanoeuvre uitvoert en zo de koers destabiliseert - is het manueel schakelen welkom.

Het heeft ons wat moeite gekost om de aangeduide verbruikscijfers ernstig te nemen... zo verbluffend laag waren ze. Het verbruik van de 335d Coupé ligt absoluut niet in verhouding tot zijn fantastische prestaties. De eerste de beste familiekoets heeft al gauw grotere dorst, om nog maar te zwijgen over de SUV's. We konden het een tijdje uitzingen met 7,8 l/100km, maar moesten hem uiteindelijk teruggeven met een gemiddelde van 8,1 l/100 km. Geloof ons, we hebben nooit een ‘economy run' nagestreefd en elke rit met volle teugen genoten. Ongetwijfeld kan men sporadisch situaties vinden waarin men deze prachtmachine voluit de sporen kan geven en zal het verbruik dan mogelijk oplopen tot 10l/100 km, maar dat stelt echt niets voor in verhouding tot het geboden rijplezier.

Als we al een kritische kanttekening maken bij de motor, dan betreft die het geluid. Hij klinkt wel nog erg als een diesel en we zijn ervan overtuigd dat BMW op het vlak van ‘motorsound' nog wat beter had kunnen doen.
We zeiden het al, een pracht van een motor is niets zonder een aangepast onderstel. Dat van de 335d Coupé verdient onze volle appreciatie. De wagen stuurt zeer prettig, kort en direct, zodat hij zeer snedig over de leukste trajecten kan worden gejaagd. Bovendien geeft hij en zeer ‘safe' gevoel. De wagen rijdt verbazend stabiel en er moet al heel wat gebeuren vooraleer de stabiliteitscontrole ingrijpt. De achteras gaat geen gekke kuren vertonen, tenzij men ze zelf gaat uitlokken, maar dat is dan ook normaal.

Hij houdt wel niet van slecht wegdek, want dan gaat de ophanging al vlug stuiteren en stampen, met ‘paniekerig' ingrijpen van het ESP, terwijl dat eigenlijk helemaal niet nodig is. De flinke bandenmaat en de harde flanken van de runflat banden hebben daar ongetwijfeld ook schuld aan. Als het wegdek echter enigszins verloopt zoals men dat mag verwachten in ruil voor de gulzig geïnde BIV en wegentaksen allerhande, dan weet de 335d Coupé zich te gedragen als de gedroomde complice voor wie in weerwil tot wat onze overheid wil afdwingen, het rijplezier nog niet heeft afgezworen. Het is alsof de wagen zelf het traject op de kaart tekent. Men kan van deze bontgenoot voor rijplezier maar niet genoeg krijgen. Elke rit opnieuw is een bevestiging van wat men al vermoede en een nieuwe openbaring van wat men niet voor mogelijk hield: zalige rijsensaties en dat met een diesel in het vooronder die een onbegrijpelijke mussendorst aan de dag legt. Te mooi om waar te zijn? Dachten we ook een week lang, maar elke dag bevestigde onze testwagen de huisslogan van het merk "Freude am Fahren".

Geef commentaar
comments by Disqus