Volkswagen Jetta eerste test Inleiding

Volkswagen Jetta eerste test
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
De nieuwe Jetta is zichtbaar een kleine Passat, die op zijn beurt als kleine Phaeton is aangetreden... In tijden dat de Jetta nog Bora en zelfs Vento heette, was hij de ‘grote’ Golf met kofferij en vooral in trek bij een ouder koperspubliek. Vandaag wil de Jetta zich nadrukkelijk distantiëren van de Golf en een klasse op zich zijn. VW is sterk in gaatjes dichten binnen het gamma, maar nog meer in ze te verzinnen!

De Jetta ging in 1980 van start in de Verenigde Staten, waar hij meer dan 2,2 miljoen kopers vond. Wereldwijd werden 6,6 miljoen klanten verleid door de compacte 3-volume berline. Het is dan ook niet onlogisch dat de 5e generatie begin dit jaar tijdens het autosalon van Los Angeles (USA) in het voetlicht werd gereden en de productie in Puebla (Mexico) is ondergebracht, waar ook de New Beetle ontstaat. Voor de Europese markten, die voortaan dus ook de naam ‘Jetta’ hanteren, worden de wagens in Veracruz verscheept naar het Duitse Emden.

Anders dan in zijn thuisland, verschijnt de Jetta in België niet in de ‘Trendline’-basisuitvoering. Invoerder d’Ieteren is terecht overtuigd van de zakelijke kwaliteiten van de Jetta en biedt hem daarom aan in ‘B2B’-versie, naast de ‘Comfortline’ en ‘Sportline’ uitrustingspakketten. Die ‘B2B’-uitvoering is overigens bijzonder aantrekkelijk uitgerust en met uitzondering van de krachtigste benzinemotor leverbaar op alle benzine- en dieselmotoren.

Extra’s die de Jetta-klant kan bijbestellen zijn bandendrukcontrole, een 230 V stopcontact voor het laden van een draagbare PC, een voorste passagierszetel met geheel neerklappende rugleuning en vanzelfsprekend diverse muziek- en navigatiesystemen. De best uitgeruste padvinder beschikt over een 6,5” kleurenscherm en een DVD met kaartinformatie voor alle Europese landen. De nieuwe Jetta zal zich bij de verkoopstart in een prijsvork situeren tussen +/- 19.000 en 26.000 €.

Geef commentaar
comments by Disqus