Volkswagen Passat 2.0TDI Interieur

Volkswagen Passat 2.0TDI
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
De wat frivolere koetswerkvormgeving straalt af op het interieur. Dat is opvallend luchtig vormgegeven en krijgt een donkere boordplank die zich bovenop een dominante sierboord nesteld. Het instrumentarium huist in diezelfde sierlijst onder een bolle afdekkap. De traditionele VW-elementen als de grote, makkelijk afleesbare ronde klokken, de blauwe achtergrondverlichting en de grote knoppen zijn gebleven. De vier ronde wijzerplaten worden standaard omringd door een chroomlijstje, wat voor een stijlvolle toets zorgt. In plaats van een conventioneel contact is een sleuf voorzien waarin de sleutel past. Door vervolgens op de sleutel te drukken kan je de motor starten en weer stilleggen. De middenconsole is bovengemiddeld functioneel omdat het merk opteerde voor een (nogal luidruchtige) elektronische handrem. Daarvoor zit de schakelaar links van het stuur, naast de traditionele draaischakelaar voor het bedienen van de verlichting, maar je kunt de bediening ook aan de auto overlaten.

Het zitmeubilair oogt bijna bevreemdend in een Duitse auto. De vormgeving is verre van Duits-strak; wie opteert voor een lederen interieur krijgt zelfs ronduit Italiaans ogend zitmeubilair, en de zit is aan de zachte kant. Best comfortabel, en dankzij prettig geprofileerde zijkussens efficiënt genoeg in de bochten, maar tijdens lange ritten bleek de onderrug wat meer steun te verdragen. De conclusie achteraan is grotendeels gelijklopend. Het plaatsaanbod is steeds meer dan toerijkend en dat geldt ook van de uitrusting, met onder meer standaard airco. Barstjes vertoont het VW-bastion der degelijkheid, want beide testexemplaren vertoonden afwerkingsfoutjes ter hoogte van de sierlijst. We gaan ervan uit dat VW dat nog rechtzet.

De eerder krappe wielbasis, waarvan de oorzaak te vinden is bij het aangepast Golf-platform, heeft tot gevolg dat het passagierscompartiment achteraan minder goed van rijgeluiden geïsoleerd is, simpelweg omdat de achterbank dichter bij het wiel zit. Diezelfde opstelling zorgt anderzijds wél weer voor een grote en functionele kofferruimte. Die groeide met niet minder dan 90l ten opzichte van z’n voorganger en slikt voortaan 565l. Wie wil doorladen kan dat dankzij de asymmetrisch neerklapbare achterbank. De verkregen laadvloer is evenwel nog steeds niet vlak.

Geef commentaar
comments by Disqus