Volkswagen Passat 2.0TDI Rijgedrag

Volkswagen Passat 2.0TDI
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
Onderhuids heeft VW niets bij hetzelfde gelaten. Integendeel; de in lengterichting gemonteerde krachtbron wordt ingeruild voor en dwars opgesteld exemplaar. De voortrein maakte gebruik van een McPherson-systeem met onderliggende driehoeken en achteraan zit een nieuw ontwikkelde multi-link achtertrein met vier armen per wiel. Het gros van de onderstelcomponenten wordt daardoor (alweer) gedeeld met de Golf. Die ontwikkeling kan VW intussen op meer dan 10 modellen afschrijven. De dwarse opstelling van de motor heeft overigens nauwelijks gevolgen voor de bestuurder, maar het stelt VW in staat de grote snuit zachter te maken. Dat heeft de EuroNCAP, de organisatie die in Europa de veiligheid van voertuigen beoordeeld, dan weer graag want het is vriendelijker voor voetgangers. VW heeft dankzij de volharding in de FSI-technologie intussen pareltjes van benzinemotoren, maar de dieselmotoren met pompinjectoren van de constructeur ergeren ons steeds weer. De decibelproductie, de klankkleur en de brutaliteit halen het niet bij de common-rail motoren en dat weegt door in de beoordeling. Een redelijke geluidsisolatie en een prettig schakelende zesbak kunnen dat niet verhelpen.

VW koos voor de Passat een afstelling die de auto een strak karakter geeft, soms zelfs op het droge af. De koets wordt daardoor goed in het gareel gehouden en de demping is zelfs efficiënt. Omdat de assen naar verhouding dicht bij elkaar staan, laat de Passat ook met bovengemiddeld plezier een bocht aansnijden, maar als de elektronica daar lucht van krijgt, is het uit met de pret. De tractie is gevoelig verbeterd, al moeten de voorwielen bij nat weer nog wel eens op zoek naar grip.

Met 1.454kg op de weegschaal en 140pk (bij 4.000t/min.) en 320Nm (tussen 1.800 en 2.500t/min.) onder je rechtervoet, mag je je aan aardige prestaties verwachten. Vanuit stilstand bereik je 100km/u met twee tienden overschot in tien seconden. De topsnelheid bedraagt 209km/u, maar zoals steeds zijn het de tussenacceleraties die het rijplezier van de diesel spekken. Wie omzichtig met het gaspedaal omspringt raakt in de gemengde cyclus 100km ver met 5,9l.

Geef commentaar
comments by Disqus