Chrysler 300C 5,7l HEMI Rijgedrag

Chrysler 300C 5,7l HEMI
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
De constructeur heeft niet zo graag dat we zeggen dat het onderstel afkomstig is van de ‘oude’ Mercedes E-Klasse. T’is ook niet juist; de wielbasis werd langer en de afstelling werd gewijzigd. De structuur is dus ‘gebaseerd op’ die van de vorige E. Dat levert de 300C vier onafhankelijk opgehangen wielen op. Vooraan wordt gebruik gemaakt van een systeem met een korte en lange arm en achteraan zit een vijflinkophanging. De gekozen afstelling is comfortabel. Da’s goed -ondanks enig gebrek aan progressiviteit- want samen met de andere op comfort gerichte zaken (zoals de zetels) bevordert dat een homogeen karakter. Om het gehate rollen van de koets in de bochten tegen te gaan werd zowel de voor- als de achteras van een dikke antirolstang voorzien en daar wringt het schoentje. De 1938kg zware Amerikaan gaat daardoor weliswaar een stuk vlakker door de bocht, maar reageert ook onhebbelijk nerveus op asymmetrische oneffenheden. Het compromis had wat evenwichtiger gekund.

De 5654cc dikke achtcilinder die in lengterichting onder de kap zit, spreekt tot de verbeelding. Hij is dan ook 340pk (bij 5.000t/min.) en 525Nm (bij 4.000t/min) sterk. Dat lijkt indrukwekkend, maar het specifieke vermogen van 59,6pk per liter is eerder teleurstellend. Tijdens het rijden heb je aan zo’n vergelijkingen uiteraard geen boodschap. De 300 C spurt naar 100 km/u in 6,4 tellen en houdt het pas bij (een begrensde) 250km/u voor bekeken. Door de soepel draaiende krachtbron, de goede isolatie en de zijdezacht schakelende vijftrapsautomaat lijkt dat zelfs kinderspel. Aan de pomp betaal je voor zowel de prestaties als de ongesofisticeerde motorarchitectuur (met bijvoorbeeld slechts één in- en uitlaatklep per cilinder) wel een prijs. Stevig doorrijden kost meer dan 2 emmers per 100km en het opgegeven verbruiksgemiddelde van 13,4 is zelfs volstrekt onhaalbaar voor iedereen die af en toe het gaspedaal beroert. Het blok schakelt bij deellast wel cilinders uit om het verbruik te drukken, maar in het Belgische verkeer kan je zelden een constante snelheid aanhouden en heeft het systeem dus weinig nut.

Zowel de remmen als de stuurinrichting voldoen. De feedback kon beter, net als de prestaties maar het gevoeld stemt overeen met het beoogde gebruik. De remmen zijn met een diameter van 345mm vooraan en 320mm achteraan zelfs ruim bemeten.

Geef commentaar
comments by Disqus