Suzuki Jimny 1.5DDiS Rijgedrag

Suzuki Jimny 1.5DDiS
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
Belangrijk wanneer het over de rijeigenschappen gaat, is te stellen dat de kleinste terrein-Suzuki meer gemeen heeft met een rasechte 4x4 dan met een SUV of een stoere stadsrakker, ook al wordt hij daar in onze contreien het meest voor gebruikt. Het onderstel bestaat bijgevolg uit een ladderchassis waarop het koetswerk wordt gemonteerd. Zowel voor- als achteraan maakt een starre as met drie scharnierpunten de ophanging uit. Omdat de spiraalveer en de demper zijn losgekoppeld van elkaar, wordt een grote veerweg bekomen. Heel nuttig op terrein, maar op de weg zorgt het er -in combinatie met de stugge afstelling- voor dat het comfort niet meteen vergelijkbaar is met dat van een normale wagen. Vooral korte oneffenheden worden opgemerkt door aan de inzittenden doorgegeven. Dat is geen reden tot klagen, want inherent aan het concept. Wie alleen maar hoog wil zitten kan beter uitwijken naar bijvoorbeeld de Ignis (om bij Suzuki te blijven).

Suzuki is om z’n gamma uit te rusten met dieselmotoren zowat overal gaan shoppen. Zo komt de 1461cc diesel uit dit model van bij Renault. De motor is 65pk en 160Nm sterk. Vooral het koppel hoort ideaal te zijn voor terreinwerk, maar de krachtbron is ook bijna 100kg zwaarder dan de 1.3 benzine en dat laat zich voelen (totaalgewicht 1145kg i.p.v. 1060kg). Ondanks de gunstiger koppelkromme is de benzine beter als het op terreinwerk aankomt. De diesel heeft het met vierwielaandrijving ingeschakeld zelfs op een losse ondergrond zo moeilijk dat het aangewezen is naar de lage gearing te schakelen (nu allemaal via knopjes in het dashboard) om ervoor te zorgen dat de motor niet stilvalt. De terreineigenschappen zelf zijn met de korte overhangen en 19cm bodemspeling behoorlijk indrukwekkend; de hellingshoek vooraan bedraagt 42°, achteraan is dat 46° en de overrijhoek meet 31°. Onze terreintest op een bevroren ondergrond bleek vooral voor de wegbanden een maat te zwaar, maar mét aangepast rubber is de kleine alvast in de benzineversie nauwelijks te stuiten.

Hoewel Suzuki de motorkap volledig van een geluidswerende isolatielaag voorzag, blijft het motorgeluid meer dan nadrukkelijk in het interieur aanwezig. De vijfbak schakelt rubberachtig doch correct. De topsnelheid bedraagt in theorie 130kg, maar een kleine helling of tegenwind waren voldoende om de naald van onze testwagen op 110km/u te fixeren. Dat vinden we toch nipt, al zou de diesel met wat meer kilometertjes achter de kiezen ook wat aan werkijver kunnen winnen. In de stad presteert de Jimny prettig, geholpen door een kogelkringloop stuurinrichting en een draaicirkel van nauwelijks 9,8m. Het opgegeven verbruiksgemiddelde voor de gemengde cyclus bedraagt 6,1l. Dat is toch merkbaar minder dan de 7,8l die de 1.3 benzine vraagt.

Geef commentaar
comments by Disqus