Toyota Land Cruiser D-4D 2005 Interieur

Toyota Land Cruiser D-4D 2005
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
De Land Cruiser is, onderhuids ten minste, een 4x4 pur sang. Toch is het model niet ongevoelig voor de opmars van de SUV. Die beschikken over een zelfdragend koetswerk en rijeigenschappen die wat dichter bij die van een gewone personenwagen aanleunen. Ze bulken ook niet meteen van dure mechanische oplossingen, want die zijn niet nodig om te verhinderen dat je jezelf vastrijdt in de urban jungle. De toegevingen onderhuids lijken beperkt te blijven, maar Toyota knipoogt aan de binnenzijde duidelijk naar de duurdere stads-4x4. Het interieur heeft dan ook meer gemeen met dan van een luxewagen, dan dat van een werkpaard. De materiaalkeuze is uitstekend, de afwerking boven enige kritiek verheven. De Optitron-verlichting (elk onderdeel van de wijzerplaten wordt door een aparte LED verlicht, wat resulteert in een zeer zuivere verlichting en een perfecte leesbaarheid ongeacht de omstandigheden) van het instrumentenbord hoort nog steeds tot de beste systemen op de markt. Een optioneel informatiepaneel, met onder meer een kompas, barometer, hoogtemeterij wordt bovenin de middenconsole ingebouwd.

Vanzelfsprekend is de instap relatief hoog, maar een handgreep op de A-stijl en de treeplank maken een instap wat eenvoudiger. Een verstelbaar stuurwiel (hoogte- en diepte) en de uitgebreide instellingsmogelijkheden van de bestuurderszetel moeten voor zowel groot als klein voor een geschikte rijhouding kunnen zorgen. De voorzetels zijn comfortabel en voorzien van voldoende steun in de onderrug. De zijdelingse steun is een beetje verwaarloosd. Niet erg, want het blijft voldoende om tijdens het terreinwerk op je plaats te blijven en zitten en dit is nu niet meteen een voertuig dat geschikt is voor het betere bochtenwerk. De ruimte op de achterbank benadert die van een uit de kluiten gewassen gezinswagen. Naast de evidente hoofdruimte is er dus ook voldoende been-, voet- en knieruimte om volwassenen comfortabel plaats te laten nemen. De toegankelijkheid van de achterbank is een beetje een heikel punt. Een driedeursconstructie impliceert sowieso klauterwerk, maar de hoge instap maakt dat niet bepaald eenvoudiger. Echt ergerlijk (gezien de niet geringe kostprijs) is het ontbreken van een geheugenfunctie voor de voorzetels. De rugleuning moet dus telkens na het opklappen weer ingesteld worden.

De koffer is toegankelijk via een naar rechts openzwaaiende deur. De laadlengte van de driedeursuitvoering is beperkt tot 48,5cm maar dankzij de hoogte bedraagt de totale laadcapaciteit toch nog 403l. De achterbank kan uiteraard ook neergeklapt worden. De laadruimte wordt dan 1,14m lang. Aan de trekhaak verdraagt de Land Cruiser een geremde sleep van 2,8 ton.

Geef commentaar
comments by Disqus