Toyota Land Cruiser D-4D 2005 Rijgedrag

Toyota Land Cruiser D-4D 2005
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
De modelwissel twee jaar geleden hield nauwelijks wijzigingen in voor de 163pk sterke 3.0 D-4D. Die motor wordt nu wél onder handen genomen. Daardoor stijgt het vermogen naar 166pk, al wordt dat in België om fiscale redenen weer beknot naar 163 paarden. De koppelkromme gaat spectaculair de hoogte in; van 343Nm naar 410Nm. Onze voornaamste kritiek op de ‘oude’ 3.0 D-4D was z’n bij tijden minder beschaafde decibelproductie en klankkleur. Een opmerking die dankzij een nieuw common-rail systeem, dat ook nog zorgt voor een efficiëntere verbranding, tot het verleden behoort. Andere wijzigingen omvatten een elektrische activering van de turboschoepen voor een scherpere respons, hertekende compressorschroeven en het Swirl Control Systeem dat de respons bij lage toeren beperkt en de emissies verbeterd. De handgeschakelde versies hebben recht op een nieuwe zesbak terwijl er voor de automatische schakeldozen een nieuwe constructie met vijf verhoudingen bedacht werd. Die was in onze testwagen gemonteerd en toonde zich uitermate soepel en gesofisticeerd. Ondanks de uiteenlopende testomstandigheden heeft de bak zich nooit op een fout laten betrappen. Ook in de korte versie zet de Land Cruiser nog minimaal 1,8 ton op de weegschaal. Toch haalt de automaat 100km/u in 11,2 seconden. De handgeschakelde versie is een tikkeltje (3 tienden) trager omwille van het extra schakelmoment. In beide gevallen bedraagt de topsnelheid na lang aandringen 175km/u.

Het wegcontact staat op rekening van een systeem met dubbele wishbones vooraan en een vierlink-systeem op de achteras. Dankzij een luchtophanging voor de achteras blijft het comfort, ook in moeilijke omstandigheden, voortreffelijk. De korte versie beschikt niet over de instelbare hoogte en afstelling waarover de duurste vijfdeursuitvoeringen beschikken. Het systeem beperkt ook de rol- en schommelneigingen van de koets, maar als je gaat laden blijven die nadrukkelijk. Dankzij de aandrijflijn, die sinds 2002 gebruik maakt van een permanente vierwielaandrijving eerder dan een klassiek systeem met achterwielaandrijving en inschakelbare voorwielen, blijft het weggedrag langer neutraal. VDC, Vehicle Dynamics Control, komt tussenbeide als misloopt.

Voor de terreinliefhebbers is van belang dat de Land Cruiser over een zelfsperrend limited-slip middendifferentieel beschikt en vanzelfsprekend is ook een reductiebak aanwezig. Verder bulkt het van de snufjes die, middels de sensoren van het ABS-systeem en de remmen tal van eerder penibele situaties weten te overwinnen. We hebben het onder meer over Hill Start Control en Donwhill Traveling Control en een tractiecontrole die het type ondergrond herkent, ook al zijn die nagenoeg allemaal optioneel. De korte uitvoering heeft een bodemvrijheid van 20,5cm, een overrijhoek van 24°, vertrekhoek van 29° en kan hellingen beklimmen die tot 42° steil zijn. De doorwaadbare diepte bedraagt ruim 70cm. Ondanks behoorlijk modderige omstandigheden en onaangepast rubber, hebben we onze testwagen op het testparcours op geen enkel ogenblik in de problemen kunnen brengen. Als het even kan hebben we toch liever mechanische oplossingen in de plaats van alle elektronica, zonder dat daarom op de werking iets valt aan te merken. De treeplanken zullen bij de terreinliefhebber wel spoedig aan de haak hangen omdat ze te vaak in de weg zitten.

Geef commentaar
comments by Disqus