Mitsubishi Colt 1.3 & 1.5 Rijgedrag

Mitsubishi Colt 1.3 & 1.5
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
Zowel de 1.3 als de 1.5 benzineversie presteren uitstekend. Met 95pk bij 6.000t/min. en 125Nm koppel bij 4.000t/min heeft de versie met de kleinste longinhoud 11,1sec nodig om 100km/u te bereiken. Dat is meer dan gewoon vlot. De topsnelheid bedraagt 180km/u. De 1.5, goed voor 108pk en 145Nm (bij dezelfde omwentelingssnelheden als de 1.3) doet de spurt in exact 10 seconden en haalt zelfs 190km/u. De handgeschakelde vijfbak van de 1.3 scoort ruim voldoende. De 1.5 was echter uitgerust met de optionele gerobotiseerde zesbak. Die presteerde ontgoochelend. Een lange schakelovergang is eigen aan het concept, maar de afstelling moet echt beter kunnen. Overgangen gingen bij onze testwagen immers bijna altijd gepaard met schokken. De rijstijl en de snelheid hadden daarop nauwelijks invloed. De kruipfunctie, die filerijden moet vergemakkelijken, slaagt er niet in een constante snelheid te behouden en tot overmaat van ramp anticipeert de bak niet of nauwelijks. Een beetje dynamisch rijden, waartoe de 1.5 toch aanzet, levert frustraties op want de schakelmomenten zijn vaak slecht gekozen. Dan opteren we heel snel voor de goedkopere handbak.

De ophanging bestaat uit McPherson veerpoten vooraan en een torsieas achteraan. Mitsubishi koos duidelijk voor een afstelling die meer op comfort gericht is, maar inefficiënt wordt de combinatie nooit. De voortrein heeft wel een kluif aan het door beide viercilinders opgewekte vermogen. Er is voldoende grip, met een bochtengedrag dat duidelijk, maar niet overdreven onderstuurd is. De tractie is echter ondermaats. Zelfs bij droog weer krijgen de voorwielen de rest van de wagen maar moeilijk mee. Daardoor gaat het wiel aan de binnenkant van de bocht gemakkelijk spinnen. In slechte weersomstandigheden wordt dat uiteraard nog erger.

Het motorblok is noch bij de 1.3, noch bij de 1.5 voorzien van een afdekkap. Daardoor tieren de decibels weelderig in het interieur. Gelukkig is het geproduceerde geluid eerder sportief getint en dat vinden we een stuk minder storend. Geen van beide versies zetten een ton op de weegschaal en dat verklaard niet alleen de werkijver en de prestaties van de vierpitters, maar ook hun eerder bescheiden dorst. De 1.3l lust volgens de constructeur 5,8l/100km terwijl de 1.5 over dezelfde afstand 6,2l kostbaar vocht door de cilinders jaagt.

Geef commentaar
comments by Disqus