BMW 118d Interieur

BMW 118d
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
Aan de binnenzijde hebben de ontwerpers geen risico genomen. De gebruikte kunststoffen horen zonder uitzondering tot de betere in het segment en de lay-out is -desondanks niet verstoken van een zekere frisheid- vertrouwd. Het instrumentenbord krijgt twee volstrekt ronde klokken met een in alle omstandigheden perfecte afleesbaarheid onder een kleine, bolle afdekkap. Net als bij elke andere BMW dus. Alle knoppen en bedieningshendels zien én voelen degelijk aan en hun positionering is een toonbeeld van ergonomie. De middenconsole buigt zelfs licht naar de bestuurder toe. De geniale iDrive (gegroepeerde bediening van de voornaamste functies met een draai/drukknop), met een scherm bovenaan de middenconsole, is optioneel verkrijgbaar. Een leuke vondst, maar al lang geen primeur meer binnen het segment, is de startknop. De sleutel schuift in het dashboard en daarboven zit de drukschakelaar die het motorblok tot leven wekt.

Het zitmeubilair is van zeer hoge kwaliteit en dat kan ook van de bekledingen gezegd worden. Het is een beetje spijtig dat de kwaliteitsindruk ten koste ging van de creativiteit van de bekleders, maar wie de 1 gebruikt om kilometers te malen zal de ruime instelbaarheid van de zetel en het stuurwiel eerder naar waarde weten te schatten. De rijhouding is immers perfect en ook de ondersteuning van het standaardmeubilair laat nauwelijks te wensen over. Optionele sportzetels leveren desnoods meer zijdelingse steun. De beenruimte achteraan is voldoende ruim en door de hoge daklijn is de hoofdruimte zelfs riant te noemen. De forse achterportieren zorgen voor goede toegankelijkheid en zelfs de achterbank zit goed. Enig minpunt achteraan is de transmissietunnel. Omdat BMW er ook bij deze kleine telg heeft voor gekozen de achterwielen aan te drijven, moet de aandrijfstang onder het passagierscompartiment door en dat levert een flinke bult op. De bruikbaarheid van de middelste zitplaats achteraan lijdt daaronder.

De inhoud van het bagagecompartiment, te openen door het logo op het kofferdeksel naar boven te kantelen, bedraagt 330l. De achterbank kan plat -in ongelijke delen- en vergroot het beschikbare volume tot 1.150l.

Geef commentaar
comments by Disqus