Opel Astra 1.7CDTI Interieur

Opel Astra 1.7CDTI
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007
Bij het ontwikkelen van het interieur besteedde Opel veel aandacht aan de vormgeving en kwaliteit van het interieur. Dat resulteerde in goed ogende en leuk aanvoelende kunststoffen. De constructeur implementeerde ook een aantal op het eerste zicht minder opvallende nieuwigheden. Zo heeft de Astra voor de bediening van de richtingaanwijzers hetzelfde systeem als de Vectra, met bedieningshendels met een geheugenfunctie. Bij onze testwagen was het interieur uitgevoerd in lichte materialen en met een zetelbekleding die niet bij iedereen even zeer in de smaak viel, maar je kan natuurlijk ook voor een ander interieur opteren. Opel biedt zowel lichte als donkere combinaties aan, sportief of elegant, in stof, fluweel of leder. Het instrumentenbord is stijlvol en goed afleesbaar. Een modern accent is de aanwezigheid van chroomringen rond de wijzerplaten.

De zithouding is onder meer dankzij een standaard hoogteverstelling van de bestuurderszetel en een hoogte- diepteverstelling van het stuurwiel probleemloos in te stellen. Het zitmeubilair werd in vergelijking met de vorige Astra grondig onder handen genomen en dat was niet overbodig. Het is wat ons betreft nog steeds niet het beste uit z’n klasse, maar de verbeterde contouren, verhoogde zijsteunen, langere zitkussens en uitgebreidere instellingsmogelijkheden zorgen er wel voor het in deze nieuwe Astra aangenaam toeven is. De vermoeidheid wordt ook tijdens langere ritten efficiënt bestreden. De afwerking van onze testwagen zag er foutloos uit; nauw aansluitende panelen en gelijkmatige naden. Toch bleef het geheel niet vrij van parasietgeluiden. Een minpuntje dat we niet in overweging zullen nemen omdat het ging over een preproductie-exemplaar dat per definitie niet representatief is.

Achteraan zit je met je knieën behoorlijk ver opgetrokken, hoewel de hoogte geen enkel probleem vormt. Er is zonder meer ruimte genoeg voor kinderen en volwassenen. Wat meer ruimte onder de voorstoelen was wél welkom want je kan er je voeten niet kwijt. De kofferruimte is in de Astra maar liefst 380l groot, als je tenminste hebt geopteerd voor een reperatiekit voor de banden. Dat is het grootste volume in z’n klasse, maar de Duitsers hebben er ook wat voor opgeofferd. Om de recordwaarde te bereiken is de positie van de hoedenplank opvallend hoog. Het zicht achteruit gaat er daardoor niet op vooruit. In normale omstandigheden is de kofferruimte 347l groot en dat is misschien geen recordwaarde, de Astra hinkt er ook niet mee achterop. De achterbank kan neergeklapt worden, in twee of drie delen al naargelang de uitvoering en de opties, waarna een laadruimte met een maximale inhoud van 1265l ontstaat. De laadvloer is niet vlak. Ook niet als je opteert voor een hogere koffervloer met opbergruimte. In het beste geval kunnen we dan spreken over ‘nagenoeg’ vlak.

Geef commentaar
comments by Disqus