Donkervoort D8 180 Inleiding

Donkervoort D8 180
Bekijk 27 foto's
Door: REDACTIE 15-10-2007

Als je een voorkeur hebt voor iets snel én exclusief maar van mening bent dat je een Porsche al tegenkomt op elke straathoek, een Ferrari een luxewagen is en een Lamborghini iets is voor watjes, dan hebben we hier het alternatief… een Donkervoort. De Nederlandse constructeur die bijna 25 jaar geleden werd opgericht door Joop Donkervoort bouwt in een nieuwe in 2000 in gebruik genomen productiehal in Lelystad jaarlijks een honderdtal exclusieve sportwagens. In de beginjaren werden de Lotus Super 7 replica’s in moeilijke omstandigheden, met een minimum aan personeel en amper bedrijfsgebouwen gebouwd, maar de onderneming is die fase intussen ontgroeid. Op het vlak van bedrijfscultuur én ook op mechanisch gebied, want de Donkervoorts die vandaag de fabriek verlaten kan je bezwaarlijk nog replica’s noemen. Reeds in 1979 werd het oorspronkelijke Lotus 7 chassis vervangen door een geheel nieuw buizenchassis dat werd ontwikkeld met behulp van de Technische Universiteit Eindhoven. Na het eerste model, de Super 8, kwam de S8A met één van de eerste onafhankelijke achterwielophangingen van die tijd. Die werd op zijn beurt afgelost door de S8AT die was voorzien van een in eigen beheer ontwikkelde turbomotor met 170pk. Bij het 10-jarig jubileum werd de D10 uitgebracht. Ontdaan van alle luxe, met een 2.2l turbomotor en slechts 630kg op de weegschaal. Een ultieme sportwagen die Donkervoort binnen de sector de erkenning gaf die het verdiende. Daarop volgde de D8, in eerste instantie voorzien van Ford Zetec en Cosworth motoren en tegenwoordig voorzien van een 1.8l viercilinder turbomotor van Audi.

Donkervoort bouwt wagens voor de echte autoliefhebber… wagens die licht, snel en wendbaar zijn met compromisloze rijkwaliteiten. De constructeur blijft trouw aan dat principe op zo’n manier dat de D8 van nu met zekerheid nog extremer is dan de Lotus 7 in zijn tijd. De meeste sportwagens van toen werden immers groter, zwaarder, luxueuzer en vooral verfijnder… een evolutie die aan deze wagens voorbij ging, waardoor de kloof met de andere hedendaagse sportwagens groter is dan ooit tevoren. Let wel, deze kleine autobouwer schuwt innovatie niet, maar de talrijke geavanceerde technieken worden trouw getoetst aan het basisprincipe van een compacte compromisloze sportwagen.

Donkervoort biedt de D8 aan met 150, 180 en 210pk. De prijslijst heeft een modulaire opbouw omdat alle modellen volledig gebouwd worden naar de wensen van de klant. Die bepaalt van begin tot eind hoe z’n sportwagen er zal uit zien en dus ook hoeveel hij uiteindelijk zal kosten, maar je mag ervan uit gaan je voor een Donkervoort met 150pk al snel 55.000 € kwijt bent. We kregen van de constructeur een versie met 180 paarden ter beschikking. Die was over de ganse lijn uitgerust met het middelste uitrustingsniveau. Dat is Sport, boven Touring en onder Race. Het prijskaartje ervan bedraagt 67.670,58 €.

Geef commentaar
comments by Disqus