Fiat 500 1.4 Sport Conclusie

Fiat 500 1.4 Sport
Bekijk 98 foto's
Door: BV 02-11-2007

Fiat is lange tijd op sterven na dood geweest. En de redding kwam niet uit de voorspelde hoek. Het waren de Punto en Stilo die de gigant uit Italië er weer bovenop moesten helpen, maar beiden faalden. De redding kwam van de Panda en Grande Punto, die beiden enthousiast onthaald werden. Fiat wil nu ook een deel van het lucratieve retro-segment. De klant is immers bereid meer geld neer te tellen voor dergelijk sympathiek ogend rollend materieel. Het succesverhaal van de Mini maakt dat duidelijk en Fiat heeft het helemaal begrepen. Daarom wordt er fors geïnvesteerd in accessoires en personaliseringsmogelijkheden. Daarmee kan u de toch al niet aanzienlijke basisprijs van € 10.750, of zelfs 14.750 voor de versie die hier op de testbank staat, aandikken.

De 1.4 Sport beschikt over 100pk en is -eerder uitzonderlijk in deze klasse- standaard aan een zesbak gekoppeld. Daarmee sprint het model naar 100km/u in 10,5 tellen en is het tot een top van 182km/u (maar veel meer op de enthousiaste teller) in staat. Toch is het geen zuivere sportieveling. Daarvoor mist de besturing snedigheid en gevoel. Het onderstel, dat van de Panda werd overgenomen, laat zich eerder als neutraal en voorspelbaar omschrijven. De retro-vormgeving domineert niet alleen het koetswerk, dat merkbaar in de smaak van het gros van de mensen valt, maar werd door Fiat consequent doorgetrokken naar het interieur. Termen als leuk, stijlvol en origineel zijn dan ook passend. Je offert helaas wat aan bruikbaarheid, want achteraan is het -in tegenstelling tot de Panda- krap zitten en ook de koffer is eerder onpraktisch. Fiat scoort dan weer op vlak van veiligheid. Vooral omdat standaard niet minder dan 7 airbags gemonteerd worden. Volgens de EuroNCAP crashtestorganisatie is de 500 dan ook de veiligste auto uit z'n segment.

Geef commentaar
comments by Disqus