Lexus GS 450 h

Lexus GS 450 h
Bekijk 4 foto's
Door: REDACTIE 09-11-2007

De Lexus GS oogt best aantrekkelijk hedendaags en neemt afstand van een te nadrukkelijk Amerikaans geïnspireerd design. Hij mag als verregaand neutraal, tot zelfs Europees bestempeld worden. Zoals de Lexus-traditie dat wil, is de uitrusting erg volledig, met o.a. standaard Xenonlicht, gecompleteerd met bochtenlicht. Een heel bijzonder detail zijn de parkeersensoren die gekoppeld worden aan de elektrische stuurbekrachtiging, om de bestuurder te waarschuwen voor een obstakel. Een fijn detail is het elektrische zonnescherm, dat zelfs automatisch verdwijnt bij het schakelen van de achteruit! Vooraan is het vorstelijk zitten, met verwarmde en geventileerde zetels. Achteraan valt de hoofdruimte te krap uit en hindert het feit dat men de voeten niet of nauwelijks onder de zetels kan steken. Dat is een flinke afknapper voor wat het comfort over lange afstand betreft. Voor een behaaglijk luxesfeertje aan boord zorgt de nieuwe LED-interieurverlichting in combinatie met de exclusieve "Optitron" elektrochromatische dashboardverlichting.

Bij de lancering van het model in 2005, was er keuze tussen een GS 300 (249 pk) en GS 430 (283 pk), doch de onontbeerlijke diesel was er niet. Lexus, wil dat gebrek compenseren door de meer toekomstwijzende hybridetechniek. In het geval van de GS 450 h wordt een 3.5 V6 benzinemotor, goed voor 296 pk / 368 Nm, bijgestaan door een synchrone wisselstroommotor die op 650 V werkt en 200 pk / 275 Nm levert. Gecombineerd met de benzinemotor resulteert dat in 345 pk totaalvermogen. Het principe van de hybride-aandrijftechniek laat ‘negatieve energie' bij het afremmen terugvloeien naar een accu - hier een nikkelmetaalhybride accu met 6,5 Ah capaciteit - om ze daar op te slaan en nadien terug te benutte voor het voeden van de elektromotor. Een uitgekiende stuurelektronica regelt het gebruik van de beide motoren, al dan niet in combinatie met elkaar. In de stad wordt hoofdzakelijk elektrisch gereden, terwijl buiten de stad de benzinemotor het hoofdaandeel heeft en bij acceleraties beide krachtbronnen samenwerken. De GS 450 h haalt een top van 250 km/u en legt de bekende sprint van 0 - 100 km/u af in 5,9 s. In ruil daarvoor zijn gemiddeld slechts 7,9 l benzine nodig, terwijl de CO2-uitstoot van deze toch niet kleine reisberline tot 186 g/km beperkt blijft. Lexus koppelt het aandrijfaggregaat aan een automatische 6-bak, met ‘sport'-programma en manuele schakeloptie via de pook. Wij vonden de Lexus GS 450 h bijzonder aangenaam rijden. Hij reageert spontaan op de pedaalbewegingen van de rechtervoet en werkt opvallend stil. Op een display kan men de wisselwerking tussen benzine- en elektromotor in de gaten houden en verschijnt ook informatie over de laadtoestand van de accu. Over de stuurinrichting hadden we evenmin te klagen, al hadden we ze graag nog wat directer gevoeld rond de rechtuitstand. Hoewel het onderstel en de aandrijving perfect in staat zijn om er een sportieve vaart op na te houden, zullen de inzittenden dat slechts matig appreciëren vanwege de toch duidelijk voelbare rolneigingen. Niets ongewoon voor deze autoklasse, tenzij men over een adaptieve ophanging kan beschikken... De Lexus GS 450 h is er vanaf 63.960 euro en het aantal opties is minimaal.


Geef commentaar
comments by Disqus