Seat Altea XL

Seat Altea XL
Bekijk 70 foto's
Door: REDACTIE 09-11-2007
Er is een nieuwe baby toegevoegd aan de Seat-familie; de behoorlijk uit de kluiten gewassen Altea XL. Maar voor we daarop ingaan, moeten we het even hebben over die andere grote Seat; de Toledo. Immers, de XL is met z’n lengte van 4,46m, breedte van 1,76m en hoogte van 1,58m slechts millimeters anders geproportioneerd dan de bastaard met Altea-neus en Vel Satis-kont. Het lijkt er dus sterk op dat Seat zichzelf een herkansing geeft, al wil het merk dat natuurlijk niet gehoord hebben. Wat de Duitse ‘liaison’ bij het Spaanse merk wél toegeeft, is dat de naam pas op het einde werd beslist. Had de Toledo potten gebroken, dan was dit wellicht de Toledo Break. Alles is relatief.

Over het rijden kunnen we kort zijn; de Altea XL stuurt als een gewone Altea. Alleen kun je veronderstellen dat het extra gewicht in de overhang (de 17 extra centimeters vinden we allemaal achter de as) behalve een deciliter brandstof en enkele tienden in de sprint, in de bochten wat meer aan de koets gaat hangen. De stugge Seat-demping houdt dat zo goed en zo kwaad als mogelijk in het gareel, maar dat beetje meer overstuur… daar kikkert het Golf V-platform sowieso van op. De motoren; een 1.6 met 102pk, een 2.0 FSI met 150pk, 1.9 TDI met 105pk en een 2.0 TDI met 140 (in ons land zoals steeds 136) pk. Later aangevuld met een 170pk sterke 2.0TDI en een veelbelovende geblazen 1.8l benzine die 160 paarden op stal krijgt.

Het verschil met de Altea, op een andere poep en recht afgesneden achterportieren na, zit helemaal achter de kofferklep. Nu ja, helemaal… de verschuifbare achterbank kan over 16 in plaats van 14cm moduleren. De beenruimte gaat dus 2cm in de plus. Winst in de koffer dus, die op z’n wat hoge laaddrempel na een zeer praktische box-vorm heeft. En die slikt voortaan liefst 532l! Of 635l als de achterbank vooruit wordt geschoven. Dat dat voldoende meerwaarde biedt voor een gamma-uitbreiding durven we betwijfelen. De lijn tussen de Altea en Altea XL is maar dunnetjes. Seat zegt dat de eerste een auto is voor mensen die veel ruimte “willen” en dat de XL is voor mensen die dat “nodig hebben”. Zeven zitplaatsen zouden de verschillen in de spots zetten, maar de constructeur komt niet verder dan dat die mogelijkheid wordt onderzocht. Duitsland heeft m.a.w. nog geen groen licht gegeven.

Op prijzen is het nog heel even wachten. Toch laat Seat los dat de XL goed € 1.000 duurder wordt dan de Altea. Toeval of niet, dan komt het exemplaar pal op de plaats – of misschien iets erboven – van de Toledo met net geen € 18.000 voor de instapper. Herkansing, zei u?


Geef commentaar
comments by Disqus