Chrysler Grand Voyager 2.8CRD Inleiding

Chrysler Grand Voyager 2.8CRD
Bekijk 8 foto's
Door: BV 27-03-2008

Chrysler verkeert de laatste tijd in zwaar weer en in tijden van onzekerheid grijpt men vaak terug naar de sterkhouders uit het verleden. Het is niet voor niets dat we bijna simultaan een nieuwe Sebring en Sebring Cabrio (de best verkochte dakloze auto in de VS) en een nieuwe Voyager (de pionier van het segment van de monovolumes) in de catalogus zien verschijnen. De nieuwste Voyager is meer ‘Grand' dan voorheen want het is alleen z'n grootste telg die verkrijgbaar is. In de VS wordt hij steevast aangedreven door een 3,8l grote V6 benzine die om onduidelijke redenen ook bij ons leverbaar is. Meer dan één klant per jaar is daar in ons dieselminnend land toch niet voor te vinden. Belangrijker is dat ook de inmiddels overbekende 2.8 CRD dieselcentrale ingelepeld wordt. Een viercilinder die gekoppeld wordt aan een nieuwe automaat met zowaar zes verhoudingen. In de VS zien ze het nut van een vierwielaangedreven versie, maar het Oude Continent moet genoegen nemen met de voorwielaandrijver.

De zespitter benzine (overigens slechts 193pk sterk) is er in ons land alleen beladen met alle mogelijke toeters en bellen. Hij kost dan € 48.900. De diesel is er in opgaande lijn als LX (€ 35.900), Touring (€ 39.100) en Limited (€ 46.400). Ons testexemplaar tikte af op € 49.625 omwille van de metaalkleur, het navigatiesysteem en het schuifdak. Alle zaken die ook op de hoogste uitrustingsversie niet standaard zijn. Waar die variant dan wel mee uitpakt zijn een lederen interieur, verwarmde zetels op de eerste twee zitrijen, zelfdimmende spiegels, een elektrisch bedienbare achterbank (derde zitrij), elektrisch bediende schuifdeuren... De concurrentie is in dit semgent eerder mager. De reden is eenvoudig; het is een klein marktdeel. De meest voor de hand liggende keuze is de Renault Grand Espace die in z'n topuitvoering voor € 51.550 een 3.0 V6 diesel onder de kap heeft. Bij Mercedes zou je kunnen uitwijken naar de R-Klasse die in z'n versie met lange wielbasis (R 280 CDI L) € 50.330 kosten moet. Maar als ruimte uw prioriteit is, vergeet dan ook bestelwagen-afgeleiden als de Mercedes Viano of de VW Multivan niet.

Geef commentaar
comments by Disqus