10 auto's die weigeren op pensioen te gaan

Het busje van Volkswagen, de Fiat Uno of een Peugeot 405: In Europa zijn deze modellen enkel nog tweede- of vaak al derdehands te vinden. Elders in de wereld daarentegen zetten zij hun carrière beduidend langer verder.

VW Golf I Citi (°1974 - † 2009)

Negen jaar lang werd de oorspronkelijke Golf gebouwd. Tot in 1983 de productie in Duitsland stopte, van dan af aan schreef de Golf II verder aan het succesverhaal. Goed bewaard gebleven exemplaren van de eerste Golf zijn zeldzaam. Tenzij je rondkijkt in Zuid-Afrika, want daar rolde hij nog tot 2009 uit de Volkswagenfabriek in Uitenhage.

VW Polo Vivo (°2002)

Als de Citi Golf ten einde liep, had Volkswagen met de Polo Vivo al een goedkope opvolger klaarstaan. Wat bij ons de vierde generatie Polo was, wordt nog steeds in diezelfde fabriek in Uitenhage geproduceerd en bestaat voor 70 procent uit onderdelen van lokale leveranciers.

VW Kever Vocho (°1938 - † 2013)

Think small. Zo luidde de legendarische reclameslogan voor de VW Kever. Daar dachten ze in Mexico duidelijk anders over. Pas in 2003 eindigde daar de productie van de Beetle, 25 jaar later dan in Duitsland.

Nissan Tsuru (°1990 - † 2011)

Eveneens ontzettend populair in Mexico is de Nissan Sunny. Die heet daar Tsuru en is grotendeels identiek aan het model uit 1990 met uitzondering van de transmissie en kleine cosmetische en ergonomische verbeteringen. De Tsuru wordt in het Midden-Amerikaanse land vaak gebruikt als taxi net als de Kever overigens.

Mazda 6 Maliu (°2002)

De Japanners staan bekend voor behoorlijk korte productcycli. Zo ook de Mazda 6: in 2002 kwam bij ons de eerste generatie op de markt, in 2008 de tweede en de derde in 2013. Maar in China is de oorspronkelijke versie, licht aangepast weliswaar, nog steeds verkrijgbaar.

Fiat Uno sx (°1983 - † 2013)

Deze Europese bestseller van de jaren tachtig bevolkt in Brazilië en Argentinië nog steeds de straten. Nadat de productie in de Italiaanse moederplant in 1995 stopte, ging het in Polen, India, Zuid-Afrika en Brazilië verder. Door de toegenomen veiligheidseisen beslisten ook Zuid-Afrika (1998), Polen (2002) en Brazilië (2013) de productie te beëindigen.

Toyota Land Cruiser 70 Series (°1984)

Als je simpelweg een voertuig zoekt waarmee je elk terrein aankan en dat maar niet stuk wil gaan, dan zit je hier juist. De productie in Japan stopte in 2004, maar de oorspronkelijke Land Cruiser wordt in Zuid-Amerika en Afrika nog steeds verkocht.

Volkswagen Type 2 (°1950 - † 2013)

56 jaar lang bouwde men in Brazilië de legendarische VW-bus en in al die tijd evolueerden ze nauwelijks. Enkel de oude motor uit de Kever werd achterin vervangen door een moderner exemplaar. Helaas voldeed hij in 2013 niet langer aan de Braziliaanse veiligheidseisen.

Peugeot 405 (°1987)

Deze oude Fransman wordt nog steeds (licht aangepast en onder de noemer Peugeot RD) gebouwd in Iran. Waar hij trouwens de twijfelachtige titel van 'National Car' draagt. Zelfs vandaag de dag blijft de door Pininfarina ontworpen Peugeot 405 een goed uitziende auto.

Lada Niva (°1977)

Vergeet alles wat je denkt te weten over Lada's. De Niva uit 1977 is een echte stoere 4x4 die ook ruiger werk aankan en vandaag kan je er nog steeds een nieuw exemplaar van kopen. Maar verwar hem niet met de Nova. Die wel de Lada-reputatie alle eer aandoet, niettegenstaande het een opgefriste versie van de charmante Fiat 124 is. Met overigens ook een indrukwekkende staat van dienst: te koop sinds 1980 en rolt in Egypte nog altijd van de band.

Geef commentaar
comments by Disqus