Alea jacta est

Door: REDACTIE 19-11-2006

De teerling is geworpen! De Auto van het Jaar 2007 is na een nek-aan-nek race gewonnen door Ford met de S-Max voor de Opel Corsa. Slechts twee puntjes verschil: 235 tegenover 233. De zes Duitse juryleden hebben het verschil niet gemaakt want voor hun twee zgn. eigen producten hielden zij het nagenoeg aan een match nul.

De uitverkiezing had evengoed in het voordeel van de Opel Corsa kunnen uitdraaien

De S-Max kreeg punten van 57 op de 58 juryleden, voor de Corsa hadden 52 kiezers punten over. Eigenaardig genoeg kreeg de derde op het podium, Citroën met de C4 Picasso, het hoogste aantal van individuele punten (de S-Max slechts zeven). Dat betekent dat Citroën ergens mag aangezien worden als de “concensus winner” en dat Ford absolute winnaar is geworden dankzij de regelmaat. Het jaar 2007 leverde al met al auto’s uit de eredivisie, de top drie zijn alle wagens van de Excellenza. En de uitslag leert ons dat ook juryleden geen allesdeskundigen zijn. De S-Max heeft een dynamische look en is een zeer moderne korte en hoge Van. De twee bijkomende zitjes op de derde zetelrij zijn extra te betalen. Waar niet trouwens? De variabiliteit is uitstekend en de prestaties zijn die van een break. De koffer is ruim: van 285 over 854 tot 2100 liter. Interessant ook is de verschuifbare achterzetel. Met zijn algemeen geslaagd uiterlijk is de kwaliteit van zijn prestaties navenant. Evenmin ontbreekt het de S-Max aan veiligheid.

Er was maar één onverlaat die de S-Max geen punten gunde. De uitverkiezing had evengoed in het voordeel van de Opel Corsa kunnen uitdraaien. Drie puntjes meer en het was gebeurd. De Corsa kreeg van 14 juryleden de voorkeurstemmen, de S-Max dus de helft minder. Opels kleinste is eindelijk volwassen geworden. En lijkt binnenin zo helder en ruim als de Renault Clio. De Corsa is tot een kleine middenklasser uitgegroeid. En ziet hij er uiterlijk groot uit dan is dat binnenin werkelijkheid. Misschien moet Opel met de nieuwe Corsa wel een beetje vrezen een beetje concurrentie in eigen huis (Astra) te hebben binnengehaald. Stabiliteitscontrole zou hem niet misstaan alhoewel, over het onderstel geen slecht woord. Maar in bepaalde omstandigheden… Intussen zijn wij er van overtuigd dat de Corsa het marketingwijze groot georchestreerd wel zal maken.

De Citroën Picasso onderscheidt zich door een totnogtoe ongeziene raffinesse. De voorruit reikt tot ver in het dak en heeft een recordoppervlakte van twee m² en daarom creëerden de Citroën-vormgevers een vernuftig verschuifbaar zonnekleppensysteem. Luchtvering, automatische niveauregeling, elektrische parkeerrem en bergop assist, parkeersensoren die aangeven of er parkeerruimte voldoende is, zeven airbags, zesgangs Joystick- achtige schakelpook en bergvakken zover het oog reikt. Onder de vloer van de derde zetelrij is nog extra bagageruimte. Het totale laadvolume reikt tot 1950 liter. De C4 Picasso kreeg tweemaal het hoogste aantal mogelijk toe te kennen punten (10), van een Noor en een Zweed. Ford van niemand een tien.

Een toemaatje: In de 44 kalenders  van de Auto van het Jaar werd Ford vijfmaal laureaat. De Escort in 1981 als eerste voorwiel aangedreven Ford als wij het goed hebben, in 1986 de Scorpio  voor de kleine Lancia, in 1994 de Mondeo voor de Citroën Xantia  en in 1999 de Focus met grote voorsprong voor… de Opel Astra. Nog nooit waren er in de geschiedenis  zoveel sterke kandidaten met de dubbel en dwars  uitverkoren topdrie als grote onderlinge challengers.

Geef commentaar
comments by Disqus