Autosalon van Brussel 2012 Hyundai

Hyundai
Bekijk 38 foto's
Door: BV 03-01-2012

Hyundai stelt op haar 1.800 m2 grote stand in paleis 9 met gepaste trots het volledige gamma voor. De Zuid-Koreanen veroveren de Europese markt in sneltreintempo en dat hebben ze uiteraard voor een groot stuk te danken aan schappelijke prijzen en een prima garantiepolitiek. Maar er is nog iets anders aan de hand. Want sinds kort hebben de Aziaten ook dat beetje sterrenstof gevonden, het kleine extraatje in het design dat de wagens ook verleidelijk maakt en kandidaat kopers een bestelbon doet ondertekenen. Twee getuigen van de frisse wind die door Hyundai's designafdeling is gegaan, beleven in Brussel hun Belgische première.

De nieuwe i30, voorgesteld op het salon van Frankfurt, is na de i40 en de eigenzinnige Veloster het derde model dat er op korte termijn het levenslicht ziet. En de huidige i30 is nog niet eens zeven jaar op de markt. Het bedrijf lost hem al na vijf jaar af. De vijfdeurs is getooid met een lijnenspel volgens de ‘Fluidic Sculpture' stijltaal van het merk. En die lijkt nu geheel volgroeid te zijn. De vijfdeurs oogt krachtig, volwassen en tegelijk compacter dan hij in realiteit is. Onder de kap komen een viertal motoren. Bij de benzines wordt dat een 1.4 met 100pk en een 1.6 met 140pk. Dieselen kan met een 1.4 met 90pk en een 1.6 die 126 paarden achter de hand houdt. Alle versies krijgen een standaard handbediende zesbak maar er is ook een automaat met even veel verzetten. Later in 2012 komt er een break en -voor het eerst- ook een driedeurs van op de markt.

De tweede Belgische première is voor de vierdeursversie van de erg aantrekkelijke i40, die dit jaar enkel als break beschikbaar was in ons land. Net als die break is de i40 specifiek voor de Europese markt getekend, al is het verwantschap met de internationaal verkochte nieuwe generatie van de Sonata bij deze wat duidelijker. De nieuwe telg is onderhuids natuurlijk identiek aan de eerder gepresenteerde functionele variant. Dat betekent dat het aanbod vier motoren omvat. Het aanbod vangt aan bij een 115pk sterke 1.7l dieselmotor die op een nagenoeg zekere populariteit mag rekenen dankzij z'n verbruik van 4,3l/100km en een uitstoot van slechts 113gr/CO2/km. Er is ook nog een 136pk sterke versie van dezelfde krachtbron. Die zorgt vanzelfsprekend voor fluksere prestaties, maar verbruikt ook meer.
De 1.6l met 135pk neemt de rol van instapmotor in het benzinegamma op en wordt overklast door een tweeliter die 170pk sterk is.

Daarnaast zet Hyundai ook een speciale zone op voor de Veloster, het buitenbeente dat sinds augustus bij de dealer is te vinden. Het heeft aan de linkerzijde één en aan de rechterzijde twee portieren. Onder de kap zit alleen een direct ingespoten 1.6l benzinemotor die 140pk opwekt. De Veloster is er hier vanaf € 21.499 in afwerkingsniveau "Lounge". De instapversie is meteen voorzien van 17-duims lichtmetaal, elektrisch bediende buitenspiegels, een start/stop-systeem en een veiligheidspakket dat onder meer zes airbags en stabiliteitscontrole omvat. Het "Style" uitrustingsniveau kost € 23.499 en doet er onder meer parkeersensoren, cruise controle en een automatische aircomodule bovenop. Daarnaast zijn er nog twee packs om de Veloster verder aan te kleden. Zoals bij de concept R die Hyundai op het salon in de verf wil zetten, een wel erg aangeklede variant vol spoilers, zijskirts en dergelijks meer, die het tuningspotentieel van de gezinswagen in de verf wil zetten. Belangrijker vinden we de intrede van Hyundai's eerste Dual Clutch Transmissie in dit model, die eveneens de nodige aandacht zal krijgen.

Tenslotte brengt het merk ook een speciale reeks mee van de ix35, namelijk de Trocadero, en van de Santa Fe, die heet dan weer Vigo. En uiteraard zal Hyundai terecht van de gelegenheid gebruik maken om te benadrukken dat de ix20 Gezinsauto van het Jaar 2012 is geworden.

Geef commentaar
comments by Disqus