Autosalon van Brussel 2012 Fiat

Fiat
Bekijk 5 foto's
Door: BV 07-01-2012

De Italianen hebben last van Panda-koorts in Paleis 4. Dat komt omdat de stadsrakker in z'n nieuwe gedaante pas in september werd voorgesteld op het Autosalon van Frankfurt en dus nog kakelvers is. Maar vooral omdat België de eerste markt is waar je het model ook effectief kan kopen. Voor Italië zelfs.

Het nieuwe model is 3,65m lang, 1,64m breed en 1,55m hoog. Dat betekent dat hij in vergelijking met z'n voorganger in alle richtingen gegroeid is. De lengte is de uitschieter. Daar kwam goed 10cm bij. Dat levert meer binnenruimte én de grootste koffer in z'n klasse opOm de belaadbaarheid te maximaliseren is de achterbank voortaan in twee delen neerklapbaar en kan de zitting van de passagierszetel vooraan nu helemaal naar voor geschoven worden om langere voorwerpen te kunnen vervoeren. Net boven het handschoenvakje zit nu een groot open opbergvak. Een kenmerk dat verwijst naar de oer-Panda. De Panda heeft het karakteristieke ontwerp van z'n voorganger grotendeels behouden. Het geheel oogt overigens zelfs wat robuuster omdat de wielkasten meer geaccentueerd worden. Het interieur is wat zachter vormgegeven. Het stuur, de bedieningsmodule, de wijzerplaten en zelfs de zeteldecoratie een retrotint kregen dankzij de sterk afgeronde vierkante vorm zelfs een duidelijke retro-tint.

Onder de kap doet de uiterst compacte 900cc TwinAir dienst. Hij is er in twee smaken, met 65pk in atmosferische versie en met 85pk voorzien van een turbo. Een 1.2 viercilinder staat de twee tweecilindermotoren bij en die heeft 69pk. Eventueel kan deze motor ook geleverd worden met een LPG-installatie. Tot slot is er de 1.3 Multijet-diesel met 75pk. Alle motoren worden standaard voorzien van start/stop en zijn in de regel gekoppeld aan een manuele transmissie. Een Duallogic-automaat is later voor sommige versies verkrijgbaar.

Eveneens nieuwswaarde hebben de gefacelifte Punto, die binnen en buiten werd opgefrist en twee nieuwe motoren kreeg. Het gaat om een TwinAir tweecilinder van 85pk en een even krachtige 1.3l diesel met vier zuigerkamers. En dan is er nog de Fiat Freemont - een verklede Dodge Journey die z'n komst in het gamma te danken heeft aan de controle die het bedrijf verwierf over de Chrysler-groep.

Geef commentaar
comments by Disqus