Was je auto als een pro 19. Grondig: kleien

19. Grondig: kleien
Vergroot foto
Door: BV 16-08-2013

Met het interieur grondig gereinigd en de basiswasbeurt achter de rug, kan je nog niet meteen met het potje wax en een inwrijfdoekje aan de slag. Vooraleer je de laklaag opfrist en vervolgens beschermt tegen de elementen, moet de lak immers helemaal zuiver zijn. Hé? Dat hadden we toch al achter de rug? Wel, niet helemaal. Vooraleer we een splinternieuwe waslaag aan zullen brengen, moeten we immers twee dingen doen: de vorige waslaag verwijderen, maar ook alle verontreinigingen die nog steeds aan de lak kleven (fijne steenslag, teer, hars, insectenresten ...). Met het tweede willen we voorkomen dat we door het waxen dergelijke verontreinigingen dieper in de lak doen dringen of erger nog, ze loswerken waarbij ze krassen gaan maken. Bovendien kan een nieuwe waxlaag enkel goed hechten op een egale ondergrond. Beide doelen bereiken we met één handeling, en dat is het kleien.

Klei. Je hoort het goed, we gaan een klompje (speciaal hiervoor verwerkte en gezuiverde) klei gebruiken om de volledige laklaag van de wagen af te werken. De klei, verkrijgbaar in verschillende korrelvarianten, is van nature erg plastisch en neemt bijzonder goed verontreinigingen op als je het materiaal langs de lak laat glijden. Het is de bedoeling dat de klei dus niet de lak zelf raakt, maar al wat er niet op hoort te zitten meeneemt, zoals oude waxresten en oppervlakkige verontreinigen. Om dit te kunnen doen, zorgen we voor een glijmiddel tussen de klei en de lak. Je kan hiervoor specifieke producten kopen in de vorm van een spray, maar een beetje sop van je favoriete autoshampoo doet het even goed. Zorg wel dat je lokaal en voldoende behandelt, zodat het water niet opdroogt vooraleer je er met de klei overgaat. De klei mag nooit weerstand bieden of haperen, maar moet als het ware over het glijmiddel zweven.

Na het kleien is je auto superglad en klaar voor het waxen.

De meeste klei die hiervoor verkocht wordt, komt in de vorm van een reep waarvan je één vierde afsnijdt om een volledige wagen mee af te werken. Kneed de klei tot een schoteltje en beweeg in rechte, in de rijrichting lopende lijnen over de lak. Je voelt als het ware hoe de verontreinigingen in de klei dringen, en het verschil in textuur tussen net gekleide en onbehandelde lak is ronduit spectaculair. Doe gerust de test. Controleer regelmatig hoe erg de klei verontreinigd is, en kneed tijdig terug tot een balletje en vervolgens een schoteltje om een "vers" oppervlak te verkrijgen. Je kan het schoteltje ook een aantal keer plooien tot het vanzelf weer uitrekt en zo voort. Om zo veel mogelijk potentieel uit je klei te halen, doe je best eerst de minst verontreinigde delen zoals de kofferklep, het dak, de flanken en deuren boven grepen om vervolgens de motorkap, de neus, de onderkanten van de bumpers en de flanken onderaan aan te pakken.

Na het kleien is je auto superglad en klaar voor het waxen. Althans, eerst moet je alweer je auto wassen om droogvlekken en eventuele kleiresten te verwijderen. Omdat je niet wil dat tussen het kleien en het waxen opnieuw atmosferische verontreinigen op het oppervlak van je wagen komen te rusten, doe je dit werkje in principe net voor het waxen. In ieder geval op dezelfde dag dus.

Kan je dan eigenlijk niet gewoon kleien bij de eerste wasbeurt vraag je je af? Het antwoord is neen. Kleien is en blijft een delicate behandeling waarbij enkel restvuil wordt aangepakt. Zou je dit doen op een ongewassen wagen, dan is de klei meteen verzadigd met onmiddellijke lakschade tot gevolg. Nieuwe auto's hoef je in regel niet te kleien, omdat er (in principe) geen pek, opgedroogde insekten enzovoort aanwezig zouden moeten zijn. Het blijft evenwel nodig om de bestaande beschermlaag te verwijderen, wat je het best doet met een specifieke ontvetter (bv. op basis van citrus). De perfectionist zal evenwel toch met een lichte variant klei te werk gaan bij een splinternieuwe auto, al was het maar om lichte contaminaties door stalling en transport, alsook onvolledig verwijderde fabriekswaxen weg te nemen. Diezelfde pietje precies vraagt de dealer trouwens expliciet om de wagen niet te wassen voor aflevering, want de poetsdiensten die ze hiervoor inschakelen kunnen nooit zo toegewijd te werk gaan als jijzelf. Op de volgende pagina bespreken we wat waxen allemaal inhoudt.

Geef commentaar
comments by Disqus