Autologo's en hun geschiedenis Renault

Renault
Vergroot foto
Door: AUTO55 27-09-2013

Een jaar na de oprichting in 1899 werd het eerste logo van Renault Frères met de wereld gedeeld. Het bevatte de initialen van de stichters Louis, Fernand en Marcel. Nog geen zes jaar later, in 1906, werd het embleem vervangen door een afbeelding van een auto in vooraanzicht omringd door een tandwiel. Louis, die zijn eerste auto bouwde op zijn 21e, herdoopte het bedrijf in 1909, na de dood van zijn twee broers. Zo werd de Société des Automobiles Louis Renault in het leven geroepen.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog onderscheidde het bedrijf zich in het bouwen van taxi's en tanks. Deze werden vanaf 1919 gebruikt om de identiteit te weerspiegelen van de ‘Société anonyme des Usines Renault'. In 1923 siert de naam Renault voor het eerst de claxon van de geproduceerde vierwielers en nog geen twee jaar doet de bekende ruit haar intrede.

Met de Tweede Wereldoorlog achter de rug werd Louis als een collaborateur bestempeld waarna hij onmiddellijk naar de gevangenis in moest. Samen met de nationalisering van de arbeid veranderde ook het logo en in 1972 stak de Hongaarse schilder Victor Vasarely de befaamde ruit in een nieuw kleedje. Het kleurenschema bleef wel gelijk: geel voor auto's, rood voor vrachtwagens en groen voor landbouwvoertuigen. Twintig jaar nadien werd de beeltenis voor een voorlopig laatste maal grondig onder handen genomen, door het agentschap Style Marque, waarbij men de arcering achterwege liet. Sindsdien doet het logo denken aan twee pijlen die mekaar kruisen.

Geef commentaar
comments by Disqus