5 irritante gewoontes van automerken

Een automerk z’n voornaamste missie is auto’s verkopen. En dan is het natuurlijk logisch dat één en ander wat beter voorgesteld wordt dan het effectief is. Dat er wat overdreven wordt en dat complicaties op de weg naar een ondertekende bestelbon zo veel mogelijk vermeden worden. Dat neemt evenwel niet weg dat de constructeurs zich daarin soms irritante of zelfs misleidende gewoontes aanmeten.

Een oud model nieuw noemen

We begrijpen het, een facelift houdt het product jong. Maar de merken hebben onder impuls van de marketing de jongste tijd de gewoonte opgevat om producten als ‘nieuw’ of zelfs ‘compleet nieuw’ te bestempelen zodra er vijf vijzen gewijzigd zijn. Misleidend vinden we dat.

Websites maken waar je éérst het uitrustingsniveau moet kiezen

Voor mensen die geïnteresseerd zijn in hun auto, is de motor en de transmissie bepalend. Die hebben invloed op elke meter die je rijdt, en met een grotere impact dan pakweg een sierlijst aan de binnenkant. Verbruik, verzekering, onderhoud... Vroeger koos je dan ook eerst je motor en vervolgens je uitrustingsversie, kleur, opties… Tegenwoordig verplicht het gros van de autofabrikanten je om éérst de uitrusting te specifiëren. Daarmee leiden ze je niet zelden om de tuin. Zo mis je vaak motor- en transmissiemogelijkheden (vooral instapmotoren zijn niet met elk uitrustingsniveau te combineren terwijl ze vaak wel interessant zijn). Je ziet zo door de bomen het bos niet meer en de prijs gaat sneller de hoogte in dan je lief is.

Onduidelijke cijfertjes op de kofferklep plaatsen

Ooit, lang geleden intussen, stond het cijfer op de kofferklep van vele modellen effectief ergens voor. In een BMW 320i lag een tweeliter, in een Mercedes 300 lag een 3-liter. Een 2.4T was een 2,4l met turbo. Maar inmiddels stelt het cijfer zelden iets voor. Er kan 220 op de kofferklep staan en een 1,5l diesel onder de kap liggen. En dat is niet eens een fictief voorbeeld. Marketing-guru’s menen dat je moet compenseren voor turbo’s, hybrides, cilinders… Het cijfer stelt niets meer voor.

Zoek maar eens technische gegevens

Motorvermogen, trekkracht, afmetingen, koffervolume, cilinderinhoud, aantal versnellingen, aantal kleppen… het is voor wie een geïnformeerde aankoop doet, alles behalve onbelangrijk. Maar ze zitten hoe langer hoe beter verstopt en de technische fiche wordt hoe langer hoe minder gedetailleerd. Zoek op de website van een automerk maar eens op hoeveel er in de koffer kan…

Niet zeggen hoe groot de motor is

Het is een gevolg van downsizing. Mensen voelen instinctief aan dat een grote motor het in een grote auto misschien wel langer uithoudt dan een kleinere krachtcentrale. Ook als die evenveel vermogen levert. Maar kleine motoren met minder cilinders zijn een trend. En daarom hebben automerken het almaar minder over de cilinderinhoud.

Geef commentaar
comments by Disqus