5 auto's die beter verdienden in 2017

Kijk doorheen de autogeschiedenis en je komt tot de onvermijdelijke conclusie dat er in het beste geval een losse relatie is tussen de inherente kwaliteit van een auto en z’n populariteit. Al te vaak worden uitstekende vierwielers over het hoofd gezien. Hier zijn alvast vijf auto’s die het afgelopen jaar beter verdienden.

Jaguar XE

Over de eerste poging van Jaguar om met een compacte sedan te komen (de X-Type), mag je bij het merk al lang niet meer spreken. Niemand wil eraan herinnerd worden. Het gaat iets beter met de XE die lovende kritieken kreeg van de pers. De sedan heeft rijeigenschappen die de vloer aanvegen met veel van z’n concurrenten. Maar in de verkoopstabellen speelt hij niet mee, aanzienlijke kortingen ten spijt. Fijn rijdende auto’s zijn in dit segment almaar zeldzamer (zelfs onder de traditioneel sterke Duitsers). Alleen al daarom verdient deze Brit meer commercieel succes.

Lees meer

Subaru BRZ

Een tweeliter boxermotor, achterwielaandrijving, een perfect gebalanceerd weggedrag… En dan ook nog eens degelijk en betrouwbaar. Je kan je in recente tijden niet makkelijk een leuker rijijzer wensen voor een relatief bescheiden prijs. Maar je ziet de Japanner eigenlijk zo goed als nooit.

Alfa Romeo Giulia

Alfa Romeo verkocht tijdens het eerste jaar niet eens een derde van het begrootte aantal Giuilia. Misschien omdat de sedan als koetswerkvorm in ongenade viel ten voordele van de SUV (de Alfa Romeo Stelvio lijkt het voorlopig beter te doen). Misschien omdat de prijs moeilijk verteerbaar was voor de traditionele fans van het merk. Maar verdient een Italiaanse achterwielaandrijver alleen omwille van die combinatie al niet beter?

Citroën C5

De stekker werd uit de C5 getrokken. Niet moeilijk, gezien de hoogbejaarde leeftijd van het product en de aanhoudende comateuze verkoopscijfers. Een opvolger is zelfs niet voor meteen. Maar in een tijd dat iedereen origineel wil zijn (met gekleurde spiegelkapjes en zo), is het schrijnend dat échte originaliteit (de ophanging, zeg maar) verloren gaat.

Fiat Panda

Bij Fiat is het in onze contreien al jaren al 500 wat de klok slaat. De inmiddels alweer 9 jaar oude herinterpretatie van het origineel en de stilistisch bedenkelijke uitgerokken 500L, de karikaturale opgeblazen 500X… En dat terwijl het gamma ook een interessant kleintje omvat. Vijf deuren, een uitstekend weggedrag, zuinige motoren en een scherpe prijs. Fiat zou er goed aan doen de spotlight wat vaker op de Panda te vestigen.

Geef commentaar
comments by Disqus