Revolution : 750kg en 3.7l V6, maar alleen voor het circuit

Bekijk 3 foto's
Door: BV 06-11-2018

Als je dol bent op circuitdagen, de zogeheten Track Days, en houdt van de sfeer op en om een circuit, onthoud dan de naam Revolution. Dat is een klein bedrijfje, opgericht door Phil Abbott. Die was eerder al mede-oprichter van Radical Sportscars. En hij introduceert nu de Revolution.

Duur per kg

Deze creatie is exclusief voor het circuit bestemd. Er is niet geïnvesteerd in een homologatie voor de openbare weg. Dat zou wellicht ook niet lukken. Maar hij moet snel genoeg zijn om auto’s in de Le Mans-klasse (LMP) het vuur aan de schenen te kunnen leggen. Hij is niet voor iedereen, want £ 100.000 (ongeveer € 114.500 vandaag) is een aardig budget voor zondagse uitstapjes. Maar waarom is die zo duur?

Om te beginnen is de Revolution opgebouwd rond een monocoque in koolstovezel. Ontwikkeld in Duitsland, door DD-Compound. Daarom blijft het gewicht beperkt tot amper 750kg. Tegelijk belooft het bedrijfje dat de Revolution handelbaar blijft én toch voldoende uitdaging biedt voor getalenteerde piloten. Geschikt voor iedereen, zo zegt de fabrikant eigenlijk.

Hart van Ford

Centraal in de lichtgewicht structuur zit een 3,7l V6 van Ford die 355pk kan ontwikkelen. Die is gekoppeld aan een 3MO zesversnellingsbak met WRC-technologie. Die bedien je met peddels op aan het stuurwiel. Het blok heeft een droge smering en is gekoppeld aan een speciaal ontwikkelde uitlaatlijn die naar verluidt nogal wat decibels produceert. De Dunlop-rubbers zijn geschikt voor zowel droge als natte omstandigheden. De maten zijn overigens best apart. 200 / 580R15 en 265 / 605R16.

De Revolution perst niet alles uit de krachtbron. Dat is vooral om de onderhoudskost binnen de perken te houden. Een motorrevisie hoeft nu pas elke 10.000km of elke 100 uur. Niet slecht voor een racewagen.

Grote namen

Onder de bij dit project betrokken namen zijn, afgezien van de eigen Abbott, Simon Cox, voormalig hoofd van het ontwerp bij General Motors en Infiniti, Pete Watts, voormalig hoofd van composietmaterialen bij BAR F1 of Bentley (LMP1), ingenieur bij Bugatti voor het Veyron-project en prototype-engineer bij McLaren. Een klein clubje, maar met een indrukwekkende CV.

Geef commentaar
comments by Disqus