Voetgangerherkenning BMW X1 faalt hard

Vergroot foto
Door: BV 23-02-2019

De jongste generatie van de BMW X1 werd in 2015, toen die op de markt kwam, door de onafhankelijke EuroNCAP crashtestorganisatie aan de tand gevoeld. Die beoordeelde de voetgangerveiligheid toen op 74%. Die resultaten worden gestuurd door de krachten die een crashtestdummie te verwerken krijgt wanneer hij wordt aangereden. Een standaard actieve motorkap, helpt om die te beperken.

Noodremsysteem?

De BMW X1 heeft echter ook een noodremsysteem dat voetganger herkent. Daar kent de EuroNCAP ook punten voor toe. Misschien wel onterecht. Het Amerikaanse IHHS, wat ongeveer dezelfde missie heeft als het Europese veiligheidsinstituut, testte immers de voetgangerherkenning en noodremhulp van 11 compacte SUVs. En dat was vooral slecht nieuws voor de Duitser.

Vier van de 11 geteste modellen, waaronder de Subaru Forester en de Volvo XC40, kregen de beoordeling “uitstekend”. In elk van de drie tests (twee met een volwassen dummy, één met een kind) wisten die auto’s de impact te vermijden of gevoelig te reduceren. Vijf andere auto’s kregen een score die we zullen omschrijven als ‘goed’.

BMW X1 rijdt door

De Mitsubishi Outlander kon beter doen, maar de BMW X1… Die faalde spectaculair. In geen enkele van de drie tests vermeed de compacte Duitse SUV een aanrijding. Sterker nog - eigenlijk vertraagde de auto nauwelijks. De IHHS laat weten dat in één test de X1 de voetganger zelfs compleet negeerde en er zonder remmen overheen reed. In elk van de testscenario’s zou de zwakke weggebruiker er erg bekaaid vanaf komen. De IHHS, dat de tests en de resultaten laat zien in deze video, buisde daarom de X1. Een reactie van de fabrikant is er, voor zover ons bekend, nog niet.

Geef commentaar
comments by Disqus