Renault stuurt aan op fusie met Mitsubishi, Nissan en… Fiat?

Bekijk 2 foto's
Door: BV 29-03-2019

Eind vorig jaar verdween Carlos Ghosn, de topman van de Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie plots van het toneel. “Financiële onregelmatigheden”, klonk het toen. Hij zat tot de jaarwisseling te brommen in een Japanse cel en hij werd slechts onder strenge voorwaarden weer vrijgelaten. De man, zo wordt beweerd, liet het bedrijf onder meer betalen voor z’n trouwfeest, het studiegeld voor z’n kinderen en zo meer.

Kan Nissan onafhankelijk blijven?

Maar al van in het begin lijkt er méér aan de hand. Ghosn was immers een flinke voorstander van een samensmelting van de bedrijven in de alliantie. Daar zat men in Japan niet op te wachten, want vooral Renault zou van zo’n fusie beter worden. Renault bezit immers 43% van Nissan, maar Nissan heeft slechts 15% van Renault in handen.

Welnu, inmiddels heeft de Alliantie een nieuwe structuur, met individuele merkdirecteurs (voorheen cumuleerde Ghosn heel wat van die postjes) én iemand die louter over onderlinge verhoudingen waakt. Maar, zo blijkt nu, de ambities van het Franse merk zijn niet gewijzigd. Jean-Dominique Senard is de nieuwe topman van de groep, maar die z’n ambities zijn niet anders dan die van Ghosn: fusioneren. De man die Ghosn bij Nissan een pootje lichtte, zal niet meer tegenwerken. Die werd inmiddels bedankt voor bewezen diensten. Er zijn wel nog legale hindernissen. Zowel de Franse als de Japanse overheid moeten nog voor de idee gewonnen worden.

En wat als Fiat zich ermee moeit?

De Amerikaanse financiële krant The Financial Times, draaide de intrigeknop inmiddels naar 11. Die heeft het niet louter over een het samensmelten van de merken Renault, Datsun, Nissan, Infiniti, Samsung, Dacia en Mitsubishi. De krant zegt dat er gesprekken lopen met Fiat-Chrysler Automobiles om die in één adem mee in de groep te nemen. Daarmee zou het bedrijf in één klap een geduchte rivaal kunnen worden voor de allergrootsten - Toyota en Volkswagen.

De gesprekken met FCA zijn niet bevestigd, maar de piste is niet onlogisch. De Italo-Amerikaanse-groep is al jaren op zoek naar partners. Zo wordt er wellicht ook gesproken met PSA. In het verleden hielen heel wat bedrijven de boot af. Topman Sergio Marchionne had namelijk de kwalijke reputatie niet terug te deinzen voor bedenkelijke zakelijke praktijken. Mike Manley, z’n opvolger, lijkt niet met dezelfde smet te moeten leven.

Geef commentaar
comments by Disqus