Audi Q5 voor de stekker

Bekijk 5 foto's
Door: BV 22-05-2019

Audi doet wat het moet: het voegt een stekkerhybride toe aan z’n gamma. Er zullen er nog vele volgen. De Q5 TFSI E Quattro heeft een elektromotor van 140pk en 350Nm aan boord. Er is ook nog een benzinemotor, maar de elektrische eenheid is al in staat om de middenklasse SUV naar de in ons lang legale topsnelheid te sleuren - en zelfs iets meer. Dat lukt alleen niet zo lang. De 14,1kWh accu houdt het weinig langer vol dan 40km, als je oplet.

Er zit gelukkig ook nog een tweeliter turbo benzinemotor in. Een ijverige turbo sorgt ervoor dat die eenheid ook nog eens 248pk en 370Nm aan het totale vermogen toevoegt. Zo’n stekkerhybride is niet licht, maar dat maakt niet veel meer uit. Als het ding al z’n vermogen en tractie (vierwielaandrijving, al neemt die tegenwoordig niet altijd de achterwielen mee) loslaat, dan rij je al 5,3 seconden na je vertrek 100km/u.

De accu laden zal discipline vergen. Elke keer je thuiskomt met de stekker spelen. Een 400V/16A stopcontact tapt hem op twee, maximaal drie uur vol. Een normaal thuisstopcontact moet alweer 6 uur aan een stuk het beste van zichzelf geven.

De Q5 55 TFSI e quattro is leverbaar vanaf het derde kwartaal. Hij kost € 60.500.

Geef commentaar
comments by Disqus