Actieve luchtophanging op nieuwe Land Rover Defender

Bekijk 3 foto's
Door: BV 08-08-2019

Er is al heel wat inkt gevloeid over de nieuwe Land Rover Defender. Inmiddels weten we al heel wat. Hoe hij eruit zal zien is geen echt geheim meer bijvoorbeeld. Dat er drie verschillende versies op het programma staan, bleef evenmin onder doek. De Defender komt er in een 90, 110 en 130-uitvoering. Tot en met de jongste generatie van de Defender (nu al enkele jaren niet meer in productie) stonden die cijfers voor het aantal inches dat de wielbasis telde, maar dat zal nu wellicht niet meer het geval zijn. Marketing…

Beter met luchtophanging?

Over marketing gesproken. Land Rover stuurt al maanden plaatjes de wereld in van prototypes die overal ter wereld worden getest. Kwestie van duidelijk te maken dat ook een moderne Defender ook robuust moet zijn. 200 prototypes van de nieuwe terreinwagen worden getest. En er is vanzelfsprekend nogal wat aandacht voor de ophanging. De basisversies krijgen spiraalveren. Dat zou goed nieuws kunnen zijn voor de meer hardcore gebruikers - de groep die hun Defender graag aanpassen voor een specifiek doel en vooral geïnteresseerd zijn in betrouwbaarheid.

De fabrikant zelf zal er alles aan doen om z’n optionele luchtophanging te promoten. Die zorgt ervoor dat de Defender in deze configuratie op het terrein betere eigenschappen kan voorleggen dat de conventioneel afgeveerde variant. Bovendien zal de luchtophanging actief het onderstel van de Defender in de gaten houden en desnoods autonoom aanpassingen doorvoeren om het voertuig te beschermen. Een actief systeem dus.

Geen vlekkeloze reputatie

Land Rover installeert een luchtophanging op de meeste van z’n modellen, maar het systeem geniet geen vlekkeloze reputatie. Er gaat wel eens iets mis en herstellingen zijn duur. Bovendien zijn de onderdelen gevoeliger voor de gevaren van het terreinrijden en is het schier onmogelijk om een terreinwagen met een defecte luchtophanging met beperkte middelen te depanneren.

Anderzijds belooft Land Rover wel dat de nieuwe Defender op de weg een auto wordt die perfect comfortabel zal zijn bij hogere snelheden. Dat kon van de oude niet gezegd worden.

Geef commentaar
comments by Disqus