Land Rover: “Mercedes leeft in het verleden”

Bekijk 17 foto's
Door: BV 24-06-2019

Het is een krasse uitspraak die over de lippen kwam gerold van directeur Interieurdesign bij Land Rover tijdens een gemoedelijke babbel op één van de recente perslanceringen van het bedrijf.

Alan Sheppard moet weten waarover hij het heeft. Hij was eerder al verantwoordelijk voor interieurdesign bij BMW, verkaste toen naar Rolls-Royce en stuurt sinds en paar jaar een hele bende interieurdesigners aan bij Land Rover. Hij lijkt wel een voorliefde te hebben voor horizontale lijnen en houdt er niet van om te innoveren, louter en alleen om innovatie te kunnen claimen. Maar het tegengestelde vind hij ook idioot.

Wat met de nieuwe Defender?

Het komt aan bod wanneer hij - wat onvermijdelijk was - wordt uitgeschud door de aanwezige journalisten op zoek naar enkele kruimels informatie over de nieuwe Land Rover Defender. Maar Sheppard is al wel eens vaker geroosterd en niet van gisteren. Concrete informatie krijg je er niet uit. Geen flard. De erkenning dat de Defender een moeilijke evenwichtsoefening is, dat wel. Logisch. De Britten hadden het eerst fout ingeschat. De DC100 die al in 2011 op het Autosalon van Frankfurt werd ingeschat bleek een misser. Afgekraakt door het trouwe Defender-publiek. Maar wat moet die Defender, die we tegen het eind van het jaar eindelijk eens te zien krijgen, dan wel worden?

De teasercampagne draait op volle toeren. Dat de nieuwe Defender in een korte en een lange versie blijft bestaan, dat is klaar als pompwater. Boven de poolcirkel wordt hij door sneeuw en ijs gejaagd, hij wordt in Utah over onverbiddelijke rotsen gemend en hij ploegt in Dubai door eindeloze zandduinen. Hoera. Hij is ook gespot op de Nürburgring. Daar werd hij niet verwacht. Reken op luchtophanging, een automaat en terrain response om je bij te staan bij het nemen van hindernissen. Hoogtechnologisch in vergelijking met de Defender van de afgelopen zeventig jaar. We leiden het af uit de beelden die Land Rover zelf vrijgaf. Bevestigd wordt er voorlopig niets.

Het verleden is passé

Dat van een merk dat zeventig jaar aan een stuk dezelfde auto bouwde
Of Sheppard dan toevallig wat commentaar te geven heeft over de Mercedes G-Klasse. Die vraagt komt niet uit onverwachte hoek. Dat is immers, net als de Defender, een icoon uit het vier-maal-vier-wereldje. En ook die G botste tegen de beperkingen van een moderne regelgeving aan. Veiligheid, uitstoot. Het model uit de seventies had het gehad en de uitdaging waar de Duitsers voor stonden is erg vergelijkbaar met die van de Britten. Maar de G-Klasse bleef in elk geval heel erg zichzelf. En daar komt dus wél commentaar op. ‘Dat merk leeft in het verleden’, zegt Sheppard. Kras, uit de mond van de vertegenwoordiger van een merk dat zeventig jaar aan een stuk dezelfde auto bouwde. En daarmee kwam de tong toch nét iets losser. ‘De nieuwe Defender wordt origineel en karaktervol’, zegt Sheppard die eraan toevoegt dat hij ‘fier is op wat het team gerealiseerd heeft’, maar… ‘hij zal niet in het verleden leven’.

Geef commentaar
comments by Disqus