Crisis, maar niet voor iedereen: Porsche maakt 1,2 miljard winst

Vergroot foto
Door: BV 02-08-2020

De coronacrisis is niet voor elk automerk even dramatisch. Porsche weet er ondanks een grote terugval toch nog winst uit te puren. En het is binnen de Volkswagen Groep niet alleen: ook Skoda houdt aan het eind van het eerste halfjaar nog wat over.

Porsche en Skoda maken winst in crisistijd

Op het hoofdkwartier in Tsjechië kunnen ze 228 miljoen bijschrijven op de balans. Maar bij Porsche is dat een pak meer. Daar is het resultaat nog een pak positiever: 1,23 miljard euro winst konden ze er maken.

De verkoop van het sport- en SUV-merk uit Stuttgart daalde de eerste zes maanden van dit jaar met amper 12,4 procent. Het bedrijf leverde nog 116.964 auto’s af. De Cayenne blijft de topverkoper voor het bedrijf. Daarvan werden er 39.245 aan de man gebracht. De compacdte SUV Macan heeft dan weer 34.430 leveringen achter z’n naam staan. In dezelfde periode werden er ook 16.919 exemplaren van de 911 aan de man gebracht en zijn er 4.480 elektrische Taycans verkocht.

Die cijfers vertegenwoordigen een omzetdaling van 7,3 procent (naar 12,42 miljard euro). De winst ging er 26,3 procent op achteruit, al zal daar in de gegeven omstandigheden wellicht nog een kurk van een flesje bubbels voor afgeschoten zijn.

China blijft Porsche’s belangrijkste afzetmarkt met 39.603 stuks. In Europa werden er 32.312 verkocht en de VS nestelt zich op drie met 24.186 stuks.

Nieuwe modellen hielpen prestaties Porsche

Porsche dankt z’n aardige resultaten in deze crisistijd aan de lancering van nieuwe modellen. Zo steeg het aantal verkochte Porsche 911 (generatie 992 - zie test hier - werd in de lente van vorig jaar geïntroduceerd) zelfs. Er werden er 2,2 procent meer van geleverd dan tijdens de eerste jaarhelft van 2019.

Geef commentaar
comments by Disqus