Wat je niet ziet van de Cupra UrbanRebel is belangrijker dan al die vleugels

Bekijk 7 foto's
Door: BV 02-09-2021

Volgende week stelt Cupra (da’s eigenlijk Seat) op de IAA in Munchen deze UrbanRebel voor. Dat ziet eruit als een racer voor één of andere interessante raceserie. Maar onder een dikke laag uiterlijk vertoon schuilt de elektrische stadsauto die voor 2025 op de planning staat.

Voorbode seriemodel, maar dat is (bijna) niet te zien

De UrbanRebel grijpt je naar de keel met een uitgebreide selectie opvallende en ruim bemeten aerodynamische hulpmiddelen. Van de splitter vooraan tot de grote achtervleugel. Tussen beide zitten nog flinke zijschorten en wielkasten die met de spierballen rollen. Eigenljik zijn alleen de ruwe vorm van de koplampen, de positie van de voorruit en de daklijn van belang. Die zullen we in 2025 terug zien.

De elektrische aandrijflijn van het model wekt constant 335pk op, maar kan volgens Cupra tijdelijk pieken op 429pk. Genoeg voor een tijd van 0 naar 100km/u van 3,2 seconden. Reken op minimaal het dubbele eer de rationele productieversie bij de dealer staat.

Kleinste versies van MEB-onderstel

Onderhuids vinden we de kleinste versie van het modulaire MEB-onderstel. Die zal de VW-groep gebruiken voor elektrische stadswagens. Die krijgen naar alle waarschijnlijkheid niet de afmetingen van huidige autootjes uit het A-segment, maar zullen wellicht zwellen tot het formaat van een B-segmenter. Geen Seat Mii, maar eerder een Seat Ibiza dus. Ook bij Volkswagen en Skoda komen eigen versies van het model in de catalogus. Hoeveel die van elkaar zullen verschillen, is nog niet duidelijk. Er wordt gemikt op een vanafprijs van zo’n 20.000 euro.

Verdwijnt Seat op termijn?

Dat op de concept car weer het logo Cupra staat, voorspelt dan weer weinig goeds voor de merknaam Seat. Het lijkt er steeds meer op dat Seat zal verdwijnen naarmate het bedrijf conventioneel aangedreven modellen uitfaseert. De Spaanse VW-dochter zal dan op termijn alleen nog Cupra bouwen.

Geef commentaar
comments by Disqus