De uitspraak lijkt niet meteen bij de foto de passen, maar het klopt wel degelijk. Dit is de nieuwe topversie van de Grandland én meteen ook de krachtigste Opel van vandaag. De Electric AWD is een vierwielaangedreven, volledig elektrische SUV met een systeemvermogen van 321 pk en 509 Nm.
De aandrijflijn bestaat uit twee elektromotoren: een exemplaar met 210 pk op de vooras, en een tweede van 111 pk achteraan. De sprint naar 100 km/u verloopt in 6,1 seconden. Het systeem is technisch identiek aan dat van andere Stellantis-modellen, zoals de Peugeot E-3008 en E-5008.
Niet veel aanpassingen
De Grandland Electric AWD krijgt enkele bescheiden visuele aanpassingen ten opzichte van de reguliere versies: aangepaste bumpers, accenten in carbonstijl, 20-duims velgen en een iets lagere luchtweerstandscoëfficiënt (0,278 Cd). Binnenin blijven de wijzigingen beperkt tot een licht gewijzigde bekleding voor de stoelen.
De ophanging werd specifieker afgesteld met aangepaste veren, stabilisatorstangen en ESC-kalibratie. Opel monteert ook standaard frequentie-afhankelijke dempers. De batterij is 73 kWh groot, goed voor een theoretisch rijbereik van 500 km volgens de WLTP-cyclus.
De krachtigste, maar niet echt sportief
Opvallend is dat Opel deze versie niet het GSe-label meegeeft, hoewel het vermogen hoger ligt dan bij de vorige Grandland GSe plug-inhybride (296 pk). De badge lijkt voorbehouden voor modellen met expliciet sportieve positionering, wat hier niet het geval is.
De lancering vindt eerst plaats in het Verenigd Koninkrijk onder Vauxhall-vlag. Wanneer de Opel-versie op het vasteland verschijnt, is nog niet bevestigd.