België
is een leuk en origineel marketinginitiatief rijker. Kristiaan Cloots
ontwikkelde een reclameconcept dat de voordelen van massareclame (zoals
het beplakken van bussen en trams, reclamepanelenij) koppelt aan de
mogelijkheid om een specifieke doelgroep te bereiken. Het project werd
FreeMobility (Cool Wheels for Free) gedoopt en het systeem werkt als
volgt: FreeMobility koopt verschillende vloten BMW Mini’s aan. Als die
van reclame voorzien zijn, ziet dat er een pak aangenamer en dynamischer
uit dan pakweg een reclamebord. De advertentie is gekoppeld aan een
doelgroep en die wordt bereikt door binnen een aantal kandidaat-chauffeurs
-waarom jij niet?- te zoeken naar specifieke profielen. Van 20’ers tot
50+ die een actief sociaal
leven & sportieve hobby’s hebben , veel uit eten gaan, veel op
trendy plaatsen komenij zo kan reclame ook op moeilijk te bereiken
plaatsen komen, bijvoorbeeld op de parking van de bioscoop.
Kandidaat chauffeurs kunnen zich inschrijven op de site van freemobility. Wie geselecteerd wordt krijgt een BMW Mini, o.a. voorzien van airco, cd-speler en boordcomputer, voor één jaar onder het zitvlak. Het benzineverbruik en de verzekering moet je zelf betalen, voor al de rest wordt gezorgd. Nu reeds hebben meer dan 200 kandidaten zich ingeschreven, maar het is FreeMobility’s bedoeling zo veel mogelijk chauffeurs van een set Cool Wheels te voorzien.