Volvo XC60 - Eerste test

Volvo XC60 - Eerste test
Bekijk 2 foto's
Door: REDACTIE 01-10-2008

De Volvo XC60 komt zich in het snel groeiende segment van compacte SUV's nestelen en mikt meer bepaald om een plaatsje tussen de schaarse ‘premium'-aanbieders. In 2000 was dit type auto's in België goed voor iets meer dan 5000 inschrijvingen op jaarbasis. Dit jaar rekent men met 28.000 stuks en tegen 2011 moeten er dat zelfs 35.000 worden! Bij de ‘premiums' gaat het van iets meer dan 1000 stuks in Y2k naar zowat 4.000 dit jaar en 9.000 exemplaren als doelstelling voor 2011.

Volvo ziet de XC60 als een bijzondere ‘stadsauto' veeleer dan als een terreinwagen; De Zweden spelen met de XC60 nadrukkelijk hun imago van veiligheidspionier uit en bieden in één enkel model alle vandaag beschikbare passieve en actieve veiligheidssystemen. Bovenaan de lijst staat het op deze XC60 als wereldpremière geïntroduceerde ‘'City Safety', dat bovendien tot de standaarduitrusting behoort.

‘City Safety' is het resultaat van grondig onderzoek naar ongevallen. Bijna 90% van de aanrijdingen gebeuren als gevolg van verstrooidheid en dat voor 45% bij daglicht. Bovendien is geweten dat zowat de helft kop-/staartaanrijdingen zijn, en de bestuurder in meer dan 50% van de gevallen niet eens geremd heeft. Daar wil de XC60 verandering in brengen door zelf te remmen wanneer de rijsnelheid lager ligt dan 30 km/u. Dat is typisch voor het ‘stop en go'-verkeer in de stad. Als het snelheidsverschil tussen beide auto's kleiner is dan 15 km/uur, kan ‘City Safety' ervoor zorgen dat een aanrijding wordt voorkomen. Bij een rijtempo tussen 15 en 30 km/uur geeft het systeem prioriteit aan het zoveel mogelijk verlagen van de snelheid tot aan het moment van de aanrijding. De bestuurder kan dan alsnog ingrijpen en trachten het obstakel te ontwijken. Het systeem functioneert zowel bij daglicht als in het donker. De automatische remfunctie treedt pas in werking zodra het systeem detecteert dat een ongeval bijna onvermijdelijk is. ‘Hil Descent Control' (HDC - voor het afrijden van steile hellingen) en DSTC (dynamische stabiliteit- en tractiecontrole) staan net als WHIPS (antiwhiplash) en SIPS (bescherming tegen zijdelingse aanrijdingen) op de lijst met standaarduitrusting. Maar er is nog veel meer, zij het dan wel als optie; Op het menu vinden we BLIS (dode hoek waarschuwing), Driver Alert (waakt over het indommelen van de bestuurder), Lane Departure Warning (ziet erop toe dat men niet ongewenst de wegmarkeringen overschrijdt), Collision Warning (helpt aanrijdingen te voorkomen), Adaptive Cruise Control (past de ingestelde snelheid aan wanneer deze niet veilig kan aangehouden worden als gevolg van een vertragen of invoegend verkeer), Active Bending Lights... Volvo claimt dat de XC60 de veiligste Volvo ooit is en alle vandaag bij het merk beschikbare veiligheidssystemen aan boord kan hebben.

Design is vandaag mogelijk de nummer één als verkoopmotor. Dat weten ze bij Volvo ook en dat is de XC60 aan te zien. Hij roept zeker geen negatieve reacties op zoals vele SUV's dat vandaag wel doen. Hij oogt elegant, niet-opdringerig, compacter ook dan hij in werkelijkheid is. In de lengte meet hij 4628 mm, is 1891 mm breed en 1713 mm hoog. Volvo noemt de XC60 dan ook liever een ‘crossover' dan een SUV, een kruising tussen een break en een SUV zeg maar. Uitgesproken designkenmerken zijn de ‘//'-LED-daglichten die parallel verlopen aan het radiatorrooster, de V-lijn die van de A-stijl doorloopt tot in de grille en het geaccentueerde logo - het symbool van ijzer. (Fe) voor wie het zou vergeten zijn. Achteraan zijn er de verticale LED-lichtblokken, die met hun uitslaande ‘schwung' de breedte van het koetswerk benadrukken. Een aantrekkelijke optie is het 2-ledig panoramadak, dat veel licht binnenlaat in het smaakvol ingerichte interieur. Volvo benadrukt zijn eigenheid met een moderne visie op Scandinavisch design. De middenconsole behoudt zijn golfvorm zoals we dat uit de andere modellen kennen, maar richt zich bij de XC60 naar de bestuurder. De zetels zitten naar goede gewoonte uitstekend en ogen aantrekkelijk dankzij het ‘X-thema' dat vooral bij de tweekleurige lederaankleding bijzonder tot zijn recht komt. De achterbank gaat in 40/20/40 verhouding plat en dat levert een perfect vlakke vloer op. De achterklep kan optioneel elektrisch bediend worden. Het minimale koffervolume bedraagt een flinke 490 liter.

Onder de motorkap huist de T6 benzinemotor met standaard automatische versnellingsbak als ‘top of the range'. Die 3.0 krachtbron met 6 cilinders en turbo levert 285 pk, maar bovenal 400 Nm koppel tussen 1500 en 4800 tr/min. In eigen land is de D5 5-cilinder turbodiesel allicht de meest voor de hand liggende keuze. Hij levert 185 pk en 400 Nm koppel tussen 2000 en 2750 tr/min. Standaard wordt hij gevolgd door een manuele bak, maar een automaat is eveneens leverbaar. De CO2-uitstoot bedraagt 199g/km of 219g/km voor de automaat. Onderaan staat de 2.4D ter beschikking, goed voor 163 pk en 340 Nm koppel, afgegeven tussen 1750 en 2750 tr/min. Een Haldex-koppeling van de vierde generatie staat borg voor een permanente vierwielaandrijving. Midden 2009 volgt er ook een uitsluitend op de voorwielen aangedreven XC60. Volvo zal daarvoor de 2.4D gebruiken en werkt aan het terugdringen van de CO2-uitstoot tot minder dan 170g.

De XC60 D5 heeft op een bochtig parcours altijd de neiging om achteraan te willen uitbreken. Daarvoor hoeft men niet een snel te willen gaan. Het stuurgevoel is gelukkig ruimschoots communicatief en er is natuurlijk de hele winkel veiligheidsuitrusting. Bij de D5 in combinatie met automatische versnellingsbak, concludeer je onmiddellijk dat deze wagen vooral op het Amerikaanse cruisen is afgestemd. Hij wil niet graag hoog in de toeren, maar mist vooral trekkracht onderin. Wij verdenken de automaat ervan de motor de lucht af te knijpen, maar konden de proef op de som niet nemen, gezien de afwezigheid van manueel geschakelde testwagens. Het is hoe dan ook jammer dat de combinatie diesel/automaat niet echt voldoening schenkt, want de XC60 en onze actuele verkeerssituatie vragen daar gewoon om. Het wordt behoorlijk frustrerend op een bochtig en klimmend traject, want daar weet de automaat echt geen houding aan te nemen. Hij schakelt te laat terug, waardoor de motor onder de 2000 tr/min duikt en waar helemaal niets te beleven valt. Duwt men vervolgens als reactie wat steviger op het gas, dan schakelt hij wel terug, maar blijkt het werkingsgebied te beperkt - tussen 2300 en 3250 toont de D5 wat hij in zijn mars heeft, maar hogerop wil hij niet, terwijl de bak alweer opschakelt en de toerentellernaald weer te laag terugvalt. Manueel ingrijpen dan maar - wat gelukkig kan, maar niet echt het verhoopte rijplezier oplevert.

Op normale open weg is er geen probleem merkbaar; tenzij dan dat de D5 in vergelijking met modernere concurrenten vrij luidruchtig uit de hoek komt en dat zowel stilstaand als onder uiteenlopende rijomstandigheden. Het blijft dus jammer dat Volvo de aandrijving niet wat meer aandacht heeft geschonken, temeer daar de XC60 verder echt een ‘premium'-indruk nalaat. Met de T6 liggen de kaarten uiteraard helemaal anders. Hier is er zeker geen tekort aan werklust en ligt het werkingsgebied ook veel breder uitgesmeerd. De rijkelijk aanwezige kracht laat zich goed doseren en men merkt dat de XC60 daar goed mee wegkomt. Een racer mag er niet van verwachten, ondanks heel wat potentieel, maar wordt enkel in de weg gestaan door de SUV-bouwvorm. Even stoeien met de T6 laat de verbruiksmeter al meteen 14,1 l/100 km aanwijzen en dat is niet van aard om een ‘groene' medaille te winnen...

We konden de XC60 niet uitproberen op een - desnoods bescheiden - off-road parcours, hoewel de technische gegevens niet onaardig ogen met een vrije bodemhoogte van 230 mm  en een waaddiepte tot 350 mm. De op- en afrijhoek bedraagt 22°, respectievelijk 27°. Volvo is er met de XC60 in geslaagd om een zeer mooi ogende, erg ruime en comfortabele ‘compacte' SUV te ontwikkelen die zich zonder veel moeite een plaats moet kunnen verzekeren tussen de Audi Q5, BMW X3 en Mercedes-Benz GLK. De afwerking en aankleding verdienen zonder twijfel het predikaat ‘premium' - bravo voor de fabriek in Gent! Alleen de voor onze Belgische markt zo belangrijke dieselmotor - liefst met automaat - is net niet ‘premium' genoeg... Onze recente zeer positieve ervaringen met de 2.0D instapdiesel in de V70 en C70, deden ons nochtans uitkijken naar een herhaling bij de 5-cilinder diesels. De prijzen beginnen bij 36.700 euro voor de 2.4D met handgeschakelde bak, en lopen op tot 50.050 euro voor de T6, uiteraard te vermeerderen met de gewenste opties.


Geef commentaar
comments by Disqus