Volvo S60 en XC90 D5

Volvo S60 en XC90 D5
Bekijk 33 foto's
Door: REDACTIE 09-11-2007
Volvo heeft de huiseigen 2.4l vijfcilinder dieselmotor onder handen genomen. Die krachtbron doet dienst in het ganse gamma, met uitzondering van de S40/V50, die hun dieselkrachtbronnen putten uit de Ford-PSA-samenwerking, en de C70 Cabrio die geen zelfontbrander ingelepeld krijgt. Verfijnd is in feite een beter woord, omdat het extra vermogen en koppel te danken is aan een hele reeks aanpassingen.

Het gros van de vermogenswinst van 163pk naar 185pk en de koppelsprong van 340Nm naar een indrukwekkende 400Nm is te danken aan een verbeterde uitwisseling van lucht en uitlaatgassen. De inhoud en de vorm van de meeste luchtstroomkanalen, hetzij van circulatie, inlaat of uitlaat, werd aangepast om een betere doorstroming te verkrijgen. De turbo is van een nieuwe generatie. Die wordt elektronisch gestuurd, waardoor die sneller en nauwkeuriger reageert, krijgt een groter compressorwiel, een voor een dieselturbo uitzonderlijke waterkoeling en heeft aërodynamisch gevormde turbinebladen. De luchtwerveling in de cilinders wordt voortaan gecontroleerd door een multi-gasklepsysteem dat een permanente en traploze variatie toelaat. Dat stelt Volvo in staat de verbranding aan de rijsituatie en snelheid aan te passen. Een injectiesysteem met zeven in plaats van vijf openingen zorgt voor een fijner brandstofmengsel. Bovendien bestaat de verbrandingscyclus voortaan uit drie injecties. Aan de voorinspuiting en de hoofdinspuiting wordt een na-injectie toegevoegd, met een schonere verbranding tot gevolg. De uitstoot van stikstofoxides is meteen gehalveerd. Dat is ook te danken aan het motormanagementsysteem dat met meer parameters rekening houdt en onder meer de uitlaatgasrecirculatieklep nauwkeuriger stuurt. Om de katalysator sneller op bedrijfstemperatuur te laten komen, wordt die voortaan dichter bij het motorblok geplaatst. Verder in de uitlaatlijn zit vanaf heden ook een partikelfilter. Dat is een onderhoudsvrij systeem.

Volvo schuift bij de S60 en V70 de 185pk-versie bovenin het gamma. De technologie wordt op elke vijfcilinder dieselmotor geïmplementeerd, maar de versies die tot op heden het aanbod uitmaakten blijven, zij het met een aangepaste type-aanduiding. Beide modellen staan daardoor in de catalogus als 2.4D met 126pk en 300Nm, 2.4D met 163pk en 340Nm (voorheen de D5) en D5 met 185pk en 163Nm. Tijdens een eerste kennismaking met de S60 D5 liet de krachtbron zich opmerken door een uitstekende souplesse dankzij een mooi gevormde koppelcurve en een meer beschaafde werking. Hoewel de vijfcilinder van nature wat ongebalanceerd is, lijken decibelproductie en trillingen gereduceerd zonder dat daarom de aangename, typische klank van de vijfpitter verloren ging. Volvo ontwikkelde voor de D5 (optioneel op de 2.4D) ook een nieuwe handbediende zesversnellingsbak die een duidelijk afgelijnd, maar niet hoekig schakelverloop kent. Opmerkelijk ook: het gemak waarmee de diesel zich naar een hogere omwentelingssnelheid laat leiden. Daar waar andere Őnochtans uitstekende- dieselmotoren het voor bekeken houden, gaat de 2.4 onverstoorbaar door. Pas als de naald tegen de rode zone aanhinkt, is de pit eruit.

De XC90 en XC70 presteren aardig met de 163pk sterke motor, maar Volvo voelde bij het cliënteel toch een uitdrukkelijk verzoek naar meer vermogen. Vandaar dat de nieuwe D5 met 185pk in het gamma de oude met 163 paarden vervangt. Extra leuk, want dat heeft niet eens een prijsverhoging tot gevolgd. Maar, en blijft u even bij de les, omdat 185 paarden in België fiscaal afgestraft worden met een BIV van € 2.478 in plaats van € 1.239 brengt Volvo speciaal voor de Belgische markt een variant op de markt met -jawel- 163pk. Die heeft wel wat meer koppel dan voorheen én krijgt ook de nieuwe zesbak. Tijdens de testrit bleek de XC90 zich prettig op te trekken aan het extra paardenkrachten. Voortaan heeft het model ook recht op een verbeterde vierwielaandrijving. Anderzijds is de (licht) trillende stuurkolom gebleven. Ook goed om weten is dat Volvo het XC90-aanbod herschikt. Standaard blijft de SUV over 7 zitplaatsen beschikken, maar optioneel kan vanaf heden ook gekozen worden voor 5 zetels. Wie het extra meubilair toch niet gebruikt, kan zo € 1.000 uitsparen.

Rest ons enkel nog u het prijskaartje mee te delen. De S60 is er met de krachtigste diesel vanaf € 31.200. Die combinatie kost in de V70 € 36.700. De XC70 is er als D5 vanaf € 37.400 en de XC90 ziet het prijsniveau, we zeiden het al eerder, gehandhaafd bij € 43.890.


Geef commentaar
comments by Disqus