BMW 530d / 535i Exterieur

BMW 530d / 535i
Bekijk 56 foto's
Door: BV 03-02-2010

Al sinds z'n introductie in 1972 springt de 5-Reeks uit de band door z'n dynamische lijnenspel. Deze generatie is geen uitzondering, ondanks toegenomen afmetingen. In de lengte tikt de 5 voortaan af op net geen 4,9m, de breedte bedraagt 1,86m en het model is 1,46m hoog. Bovendien rust de nieuwe 5 op een modulaire architectuur die voor de 7-Reeks ontwikkeld werd (en ook voor de recent geïntroduceerde 5 GT gebruikt wordt), wat hem een wielbasis van 2,89m oplevert; de langste in het segment.

Ondanks z'n riante lengte- en breedtemaat oogt de 5 minstens net zo compact als z'n voorganger. Toch is er sprake van een kleine stijlbreuk want niet de vorige generatie, maar wel de 7-Reeks stond model. Dat is in de eerste plaats te merken aan de vorm van de lichten en de aanwezigheid van een tweede vouwlijn op de flank. Door ook op de motorkap extra koetswerkplooien te voorzien en de nadruk te leggen op de bolle wielkasten, oogt de 5 toch gedrongen, vooral in voor- en achteraanzicht. De typische BMW-grille ondergaat eveneens een evolutie; ditmaal zijn de nieren nog breder, minder hoog en ingewerkt in een vlak dat uit bepaalde oogpunten terug lijkt te lopen. Ook die ‘haaiensmoel' versterkt de dynamiek. De daklijn loopt verder naar achter door dan voorheen. Op die manier camoufleert BMW het vierdeursconcept.

BMW maakt intensiever gebruik van aluminium en verschillende staalsoorten voor de constructie van onderstel en koetswerk. Dat laatste weegt daardoor 50kg minder dan dat van de uittredende editie. Niet dat de nieuwe 5 lichter is dan voorheen, maar het meergewicht is er "redelijk" door.

Geef commentaar
comments by Disqus