BMW 530d / 535i Rijgedrag

BMW 530d / 535i
Bekijk 56 foto's
Door: BV 03-02-2010

BMW schotelde ons voor de eerste kennismaking de 530d en 535i voor. Beiden voorzien van de optionele automaat (met 8 verhoudingen), Dynamic Drive Control (gestuurde ophanging, stuurinrichting en pedaalrespons) en Integral Active Steering (een achteras die tot 2,5° tegen- of meestuurt afhankelijk van de snelheid). Technologie die we al kennen uit de 7-Reeks. Net als de nieuwe geheel onafhankelijke ophangingsstructuur of de elektrische stuurbekrachtiging.

De 535i valt bij een koudstart op door z'n metaalachtig geluid, maar produceert eens op temperatuur een aangename volle klank. Daarnaast is de drieliter turbo goed voor 306pk en 400Nm. Dat levert in deze combinatie (met de automaat) een sprinttijd van 6,1 tellen en een top van 250km/u op. BMW belooft een verbruik van 8,4l, maar dat hebben we niet kunnen verifiëren. De diesel is goed voor 245pk en 540Nm. De top is identiek en in de sprinttijd zou het model maar twee tienden toegeven, ook al voelt het in de diesel wat moeizamer aan. De diesel maakt bij een zware belasting wat meer kabaal. Klank die onder deellast helemaal naar de achtergrond verdwijnt. Hier bedraagt het verbruiksgemiddelde 6,2l (166gr/CO2), iets wat we tijdens ons uitdagende testparcours meer dan verdubbeld hebben.

In vergelijking met z'n voorganger wint de 5-Reeks duidelijk aan comfort, zelfs wanneer gekozen wordt voor de meest sportieve instelling. De werking van de 8-trapsautomaat is feilloos en ondanks een weldaad aan overbrengingsverhoudingen komt de eenheid nooit schakelziek over. De overgangen zijn bovendien nagenoeg gevoelloos, zoals we dat inmiddels van het merk gewend zijn. De elektronische bediening is eveneens herwerkt. Het is een verbetering tegenover de eenheid die we momenteel nog in de X5 en X6 terugvinden, zonder dat het betekent dat we er wild van worden. Over de stuurinrichting zijn we minder te spreken. Een elektrische eenheid, zelfs een uitstekende zoals in dit geval, voelt nu eenmaal onthecht en artificieel aan.

Het weggedrag van de 5 is voortreffelijk. Ook bij hoge sneldheden blijft het weggedrag van de Fünfer dicht bij neutraal. Of onder- dan wel overstuur voorkomt, hangt vooral af van je rijstijl, maar in geen geval zet de 5 je voor een voldongen feit. Kerngezond dus en daarom spijtig dat BMW je niet wat meer speelruimte geeft. Om het verbruik te optimaliseren heeft BMW z'n Efficiënt Dynamics-strategie nog verder doorgetrokken. Het merk gebruikt nu zelfs banden met een lagere rolweerstand. Gelukkig vergt geen enkel van BMW's zuinigheidssnufjes concessies van het weggedrag, banden incluis (op een droog wegdek).

Geef commentaar
comments by Disqus