Hyundai ix35 1.7 CRDi Rijgedrag

Hyundai ix35 1.7 CRDi
Bekijk 6 foto's
Door: REDACTIE 11-02-2011

Eens de dieselmotor van 1.685 cm3 is gestart heerst bedrijfstilte. Schakel je de eerste versnelling in en geeft gas, dan protesteert de motor zogoed als direct om naar de tweede gang te gaan. Idem naar derde en vierde. Telkens speelt het opschakelen zich af vanaf 1250 t/m en 2000 t/m. Wie nog even wil "doortrekken" kan dat maximaal tot 2750 t/m, tenminste als heel die koppellijn van maximum 260 Nm wil bespeeld blijven. Wie ecorijden, koppelrijden verwaarloost en de volle 115 pk tegen 4000 t/m wil benutten fopt zichzelf niet alleen in brandstofzuinigheid, maar haalt het "fijne" van de motor weg. Van een rustige loop zal hij evolueren naar een rauwheid. En van die brutaliteit willen we juist vanaf.

Overigens is met een boring van 77,2 mm en een slaglengte van 90 mm een krasse langeslagmotor ontwikkeld die juist door dat karakter die 260 Nm mogelijk maakt bij zo'n lage toeren. En die eveneens mogelijk maakt dat men in vijfde en zesde spectaculaire overdrive-verhoudingen kan onderhouden op autobanen. In de vierde gang heeft men de theoretische 1 : 1 verhouding die om constructieve redenen 0,967 : 1 bedraagt. Maar vanaf vijfde wordt het menens: 0,778 : 1 In de praktijk komt dat er op neer dat de motor één vierde minder toeren maakt dan de gedreven wielen. In zesde versnelling is het nog straffer. Met 0,633 : 1 hoor je de motor niet meer, trekt hij nog behoorlijk. Voor bergop rijden en veilige inhaalmaneuvers moet men best weer naar vijfde, desnoods naar vierde. Dat is logisch.

Als je ontkoppelt en de schakelhendel van de zesbak staat in neutraal, valt de motor stil en verbruikt hij uiteraard niets. Zodra het koppelingspedaal weer ingedrukt wordt slaat hij ogenblikkelijk aan en kan de eerste versnelling worden ingeschakeld en weggereden. Wie vergeet zijn voet van het koppelingspedaal te halen en neutraal te kiezen, laat de motor natuurlijk gewoon verder draaien... en verspilt brandstof.

In normaal verkeer en op een gemengd parcours raakten we zonder inspanning aan een verbruiksgemiddelde van 7,5l/100km. Dat hebben we met enige aandacht voor voor het karakter van de motor zelf nog kunnen aanscherpen tot 6,2l/100km.

Geef commentaar
comments by Disqus