Hyundai i40 1.7 CRDi Wagon Inleiding

Hyundai i40 1.7 CRDi Wagon
Bekijk 47 foto's
Door: BV 29-06-2011

De jongste jaren heeft Hyundai een transformatie ontgaan. De rups is als het ware uit de cocon gekomen. Dat betekent dat het bedrijf zichzelf op nauwelijks 10 jaar tijd veranderde van een budgetspeler naar een echte volumeconstructeur. De prijs blijft daarin natuurlijk een belangrijk aankoopcriterium, maar het is niet meer het enige. Betrouwbaarheid, bijvoorbeeld, neemt daar de plaats van in. Een zaak die Hyundai in de verf zet door 5 jaar complete waarborg zonder kilometerbeperking te geven, naast bijstand en controles voor dezelfde periode. Het is dezelfde evolutie die de Japanse constructeurs doormaakten, op de helft van de tijd. Hyundai benadrukt de transformatie door af te stappen van modelnamen en te kiezen voor een alfanummerieke benaming. De meeste modellen uit het gamma kregen al een generatiewissel. Nu is er een opvolger voor de Sonata, die i40 heet.

De i40 komt er eerst als break. Die heet Wagon en is meteen het bewijs dat Hyundai de Europese markt serieus neemt. Die koetswerkvariant is immers specifiek voor Europa ontwikkeld. We zijn immers het enige continent waar auto's uit het D-segment in functionele versies over de toonbank gaan. De break staat bij ons zelfs voor het gros van de verkopen, met een aandeel van meer dan 60%. Hyundai hoopt dat er dit jaar in ons land nog 1.200 klanten uit het segment, dat zo'n 40.000 stuks vertegenwoordigt, een Opel Insignia, Toyota Avensis, Ford Mondeo, Mazda 5, Citroën C5, VW Passat... laten staan om een bestelbon voor de i40 te ondertekenen.

Ze krijgen dan de keuze uit een 1.6 benzine met 135pk, een 2.0 met 177pk en een 1.7 diesel die 115 of 136pk sterk is. Bij ons kiest bijna iedereen één van beide dieselversies, waardoor we ons daar op concentreren bij deze test. De prijsvork gaat van € 24.749 tot € 35.499, maar de goedkoopste versie met zelfontbrander is er pas vanaf € 26.499. Die variant is er - niet onbelangrijk - ook bij Hyundai's leasemaatschappij vanaf € 500 / maand op basis van 4 jaar en 100.000km en dat is voor het grote aantal potentiële leaseklanten ook een scherp voorstel.

Geef commentaar
comments by Disqus