Hyundai i40 Wagon 1.7 CRDi Bluedrive Exterieur

Hyundai i40 Wagon 1.7 CRDi Bluedrive
Bekijk 23 foto's
Door: BV 01-12-2011

Om Europeanen voor zich te kunnen winnen met zijn design, liet Hyundai deze i40 Wagon volledig in Europa zelf ontwikkelen. Vooraan vertonen de zeshoekige grille en de spitse, vijfhoekige lichtblokken de enige gelijkenis met andere vlootbroeders. In profiel en langs achteren bekeken, is de i40 vereenzelvigen met het merk met de H al een pak minder evident. Het resultaat is een frisse, modern gelijnde wagen, die op esthetisch vlak zonder twijfel aansluiting vindt bij het peloton van het D-segment. De finesse van een (dubbel zo dure?) Duitser zit er nog niet helemaal in, maar parkeren naast een Ford Mondeo, Citroën C5 of VW Passat zorgt bij lange Koreaan niet langer voor een deuk in het zelfvertrouwen. Opdracht volbracht dus? Zo goed als. Om de concurrentie te kunnen overklassen met een waarlijk zielrakend ontwerp, moeten de Koreanen echt nog wat verrassender uit de hoek komen.

Je zou het zo op het eerste zicht niet zeggen, maar de i40 is best een grote auto. Met zijn lengte van 4,77m is hij maar 5cm korter dan Skoda's vlaggenschip, de Superb Combi. Meer zelfs, met een wielbasis van 2,77m geeft hij de notoire Tsjechische volumevreter nipt het nakijken. De vele lijnen in het ontwerp en de wigvorm in de gordellijn doen de i40 compacter ogen, de uitstekende lichtblokken verdoezelen de overhangen en de schuin aflopende kofferlijn geeft het geheel een sportief tintje. Die frivoliteiten hebben net als alle toegevingen aan de schoonheid ook hun prijs. Met een koffervolume van 533 liter of 1.719 liter met een neergeklapte achterbank, doet de Koreaan het een stuk minder goed dan de koele Tsjech. Evenwel blijft het aangeboden volume royaal en meer dan voldoende voor dagdagelijks gebruik en de jaarlijkse autovakantie.

Geef commentaar
comments by Disqus