Mazda 6 Wagon 2.2 Skyactiv-D 175 Conclusie

Mazda 6 Wagon 2.2 Skyactiv-D 175
Bekijk 20 foto's
Door: BV 26-01-2013

De Mazda 6 is inmiddels aan z'n derde generatie toe, maar nog nooit eerder was er sprake van zo'n grote vernieuwing als nu. Dat komt door de Skyactiv-filosofie van het merk, wat eigenlijk marketingpraat is voor een doorgedreven perfectionering van bestaande technieken. Daardoor realiseren de Japanners voor het nieuwe model alvast erg lage consumptiecijfers: de instapdiesel (150pk) doet het met amper 3,9l/100km of 104gr/CO2/km, wat betekent dat je hem voor niet eens € 50 in Vlaanderen in het verkeer kan brengen, en als bedrijf kan profiteren van een fiscale aftrekbaarheid van 90%. De topdiesel hier moet het dan weer hebben van een sprinttijd van 7,8 seconden terwijl je tegen 175pk en 420Nm nog steeds maar 4,5l of 119gr moet boeken. Al dat spectaculaire cijfermateriaal heeft ook een keerzijde. Zo is de voortrein verantwoordelijk voor behoorlijk wat decibelinsijpeling en heeft Mazda wat ons betreft gekozen voor iets te gladde banden, waardoor wat meer grip bij tijden hoog op de verlanglijst staat.

Gek genoeg is de Wagon niet alleen te koop voor dezelfde prijs als de vierdeurs zes, maar is hij ook 6,5cm kleiner en staat hij op een wielbasis die 8cm korter is. Toch past er minimaal 522l en maximaal 1.664l in de koffer (toch minstens 55l meer dan in de vierdeurs). Die is overigens handig vormgegeven. Er is duidelijk sprake van een consistentie designstrategie: zowel aan de binnen- als aan de buitenzijde werpt de 6 zich op als een product dat in de eerste plaats klassevol en goed doordacht overkomt. De afmetingen zijn bovendien riant en dat merk je aan de binnenzijde waar in alle richtingen best kwistig met centimeters gestrooid wordt. Het interieur is niet het meest fantasierijke, maar over de degelijkheid bestaat geen twijfel.

Tot slot stippen we nog even de prijs aan van deze nieuwigheid die pas eerder deze maand voor het eerst te zien was op Belgische bodem. Er is een Mazda 6 (benzine) vanaf € 24.940, terwijl een diesel minimaal € 27.190 kost. De testversie wisselt echter pas voor € 34.490 van eigenaar. De 6 is vanuit alle hoeken te bewonderen in onze fotospecial.

Geef commentaar
comments by Disqus