VW Transporter Rockton 140pk Exterieur

VW Transporter Rockton 140pk
Bekijk 24 foto's
Door: BV 26-02-2013

Volkswagen heeft een monovolume in de portefeuille. Die heet Sharan. De Transporter, een bestelbusje van het zuiverste water, kan je ook met zetels achteraan laten uitvoeren. Als Caravelle is dat een alleraardigst en comfortabel vervoermiddel voor tot zeven personen. De uiterlijke verschillen springen echter meteen in het oog en verraden hun komaf: de Sharan is enigszins gestroomlijnd en tracht, hoe moeilijk dat ook is in dat segment, met enkele visuele kunstgrepen toch een beetje de spanning er in te houden. Daar doet de Transporter niet aan mee. Diens stroomlijn benadert die van de Sharan alleen als de sloper laatstgenoemde vakkundig heeft gereduceerd tot een handig stapelbaar pakketje. Hoe vierkanter, hoe meer ruimte binnenin: dat is de (terechte) filosofie die achter de vormgeving van VW's T5 schuilt.

De Rockton uitvoering meet 4,90m bij 2,28m en is 1,99m hoog. Hij is gebaseerd op de Transporter Combi met korte wielbasis (3000mm) en MTM van 3,2 ton. En kan je eigenlijk maar aan één ding herkennen. Niet aan de dubbele cabine, want die optie is evengoed beschikbaar op de reguliere Transportervloot. En ook niet aan de 4Motion badge die de aanwezigheid van vierwielaandrijving verklapt, want ook hier monteren de Duitsers hun systeem met de glimlach als je de optie afvinkt op zowat elke variant van de reeks. Zelfs de met 30mm verhoogde bodemvrijheid is niet de weggever die we zoeken. Kies je voor een ophanging 'slechte wegen' of een versterkt onderstel, dan staat de standaard Transporter ook een centimetertje of twee hoger van de grond. Nee, het enige echt unieke aan deze Rockton is de sticker links en rechts op de raamloze cargoruimte.

En dat is een beetje jammer. Als we straks een woordje uitleg geven over de kostprijs, zul je snappen waarom. De dikke telefoonboek waarin alle opties staan kan enigszins soelaas brengen, maar het hoeft geen betoog dat als Volkswagen ook particuliere klanten wil overtuigen, het iets kwistiger met stoerdoenerij zou mogen omspringen. Waar zijn die zijdelingse beschermbeugels, kortere voor- en achterbumpers, stalen beschermplaten aan de onderkant ... Die hadden er zo mogen opzitten. Of een streepje chroom hier en daar, een setje verstralers op het dak ... Mogelijkheden zat, denken we zo.

Geef commentaar
comments by Disqus